، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۶

عنوان فارسی طراحی و ساخت آزمون رایانه ای برای اندازه گیری آستانۀ افتراقی زمان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر،طراحی نسخه فارسی آزمون افتراق زمان بود.  روش:در این پژوهش، 31 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت داوطلبانه شرکت کردند. به همه شرکت کنندگان با استفاده از آزمون رایانه ای،تصاویر انتخاب شده از سیستم بین المللی تصاویر عاطفی(IAPS) در دو سطح یکهزار و دو هزار میلی ثانیه نشان داده شد و آستانه افتراقی آزمودنی ها با استفاده از فرمول لویت(1971) محاسبه شد. یافته ها: آزمودنی ها برای افتراق محرک مقایسه از محرک هدفدر سطح هزار میلی ثانیه به 261/5 میلی-ثانیه و در سطح دو هزار میلی ثانیه به 373/06 میلی ثانیه نیاز داشتند. این مقادیر آستانه افتراق زمانی آزمودنی ها در نظر گرفته می-شوند. نتیجه گیری:نتایج پژوهش حاضر در راستای یافته های کلاسیک در پسیکوفیزیک نشان می دهد کهبا افزایش شدت محرک، دامنه آستانه افتراقی نیز افزایش می یابد؛ اما با دو برابر شدن آن لزوما آستانه افتراقی ادراک شده دو برابر نمی شود. بنابراین برای مطالعات افتراق زمان در قالب پارادایم آینده نگر،می توان از آزمون ساخته شده استفاده کرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک زمان، افتراق زمان، آستانۀ افتراق زمانی، تکلیف دوگانه

عنوان انگلیسی Design And Development Of the Time Discrimination Threshold Computerized Task
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present study wasto design the Persian versionof the time discrimination task. Method: Thirty-one volunteer elementary school students participated in this experiment. By means of a computerized test, selected pictures of the International Affective Pictures System (IAPS) were presented to all participants both in 1000 and 2000 milliseconds (ms). The discrimination threshold of subjects was then calculated using the Levitt's proposed formula (1971). Results: Participants required 261/5 msand 373/06 msto differentiate the comparative stimulus from target one in 1000 ms and 2000 ms, respectively. These values were considered as time discrimination threshold. Conclusion: In conjunction with classic findings in psychophysics, the results of the current investigation indicated that when the intensity of stimulus increases, the magnitude of discrimination threshold rises accordingly. Meanwhile, doubling the intensity does not necessarily double the perceived discrimination threshold. We suggest prospective paradigm time discrimination studies toconsider using the currently developed task as an investigational tool.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Time Perception, Time Discrimination, Time Discrimination Threshold, Dual Task

نویسندگان مقاله محمد علی نظری | Mohammad Ali Nazari
in neuroscience, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
تخصصی علوم اعصاب، استادیار دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

محمد مهدی میرلو | Mohammad Mahdi Mirloo
M.A. in general psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

مجتبی سلطانلو | Mojtaba Soltanlou
Ph.D. student in cognitive neuroscience, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری علوم اعصاب دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

عباس روشنی | Abbas Roshani
M.A. in control engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
کارشناس ارشد مهندسی برق دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

سمیه اسدزاده | Somayeh Asadzadeh
B.A. student in clinical psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دانشجوی کارشناسی روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-221&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات