، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۹-۳۸

عنوان فارسی همبسته های شناختی امید: شواهدی از آزمون های عصب روان شناختی
چکیده فارسی مقاله هدف: امید به عنوان یک سازۀ شناختی- انگیزشی، برای رسیدن به هدف، بر پایه یک حس اشتقاقی- دوگانه از عوامل و راه های موفقیت آمیز بنا شده است. هدف مطالعۀ حاضر، بررسی همبسته های شناختی امید از جمله عملکرد حل مسئله، تصمیم گیری و توجه است. روش: در این مطالعۀ مقطعی 91 دانشجو(45 پسر و 46 دختر) از دانشجویان دانشگاه تهران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت انفرادی آزمون های گرگ و میش (حل مسئله)، ویسکانسین (تصمیم گیری)، برج لندن(برنامه ریزی)، توجه پایدار و مقیاس امید را انجام دادند. یافته ها: یافته ها نشان دهندۀ رابطۀ مثبت معنادار امید با سه بعد حل مسئله بود (P<0/01). همچنین یافته ها نشان دادند که رابطۀ امید با درجاماندگی در آزمون ویسکانسین، میانگین زمان واکنش و خطای حذف در آزمون توجه پایدار و زمان برنامه ریزی در آزمون برج لندن معنادار است (P<0/01). نتیجه گیری: به طور کلی امید را می توان یک سازۀ شناختی پیچیده دانست که برای رسیدن به هدف، به پردازش شهودی اطلاعات، تخصیص منابع توجهی به اهداف و روش های دستیابی به هدف و توانایی انتقال توجه از موارد و موقعیت های نامناسب نیاز دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امید، برنامه ریزی، تصمیم گیری، توجه، حل مسئله

عنوان انگلیسی Cognitive Correlates of Hope; Evidence from Neuropsychological Tests
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Hope as a cognitive-motivational construct is based on a reciprocallyderived sense of success and the pathways toward ones important goals. This study examined the cognitive correlates of hope that includes problem-solving performance, decision making and attention. Method: This cross-sectional study recruited a convenience sample of 92 students fromTehran University (46 female and 45 male) whom were asked to independently complete the Missionaries and Cannibals (problem solving), Wisconsin (decision making), Tower of London (planning), sustained attention tests and the Hope Scale. Results: Finding indicated a significant positive relationship between hope and the three dimensions of problem solving. Additionally,result revealeda relation between hope and preservation in Wisconsin test and the mean reaction time in sustained attention test and the time of planning during thetower of London task. Conclusion: Hopecan beconsidered as acomplexcognitiveconstructwhichrequ ires intuitiveinformationprocessing, the allocation ofattentionresourcestogoals, methodsfor achievingthe targets, and the ability forshifting attention from unsuitable situationstothe goal-directed ones.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hope, Planning, Decision making, Attention, Problem Solving

نویسندگان مقاله وحید نجاتی | Vahid Nejati
Assistant Professor of Cognitive Neuroscience, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

شهریار شهیدی | Shahriar Shahidi
Associated Professor of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

قیصر ملکی | Gheysar Maleki
MSc of Clinical Psychology of Child and Adolecence, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

معصومه درویشی لرد | Masumeh Darvishi Lord
MSc of Clinical Psychology, Tehran University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-490&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات