، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۵۷-۶۸

عنوان فارسی بررسی رابطۀ سبک یادآوری مادران و انسجام روایتی کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ سبک یادآوری مادران و انسجام روایتی کودکان است. روش: در این پژوهش 31 کودک(16 پسر و 15 دختر) شش ساله و مادران آنها شرکت کردند. محیط اجرای این پژوهش مهدکودک ها بود. داده های تحقیق از طریق گفت وگوی مادران و کودکان بعد از تماشای یک انیمیشن و مصاحبۀ نیمه ساختاریافتۀ مربیان با کودکان به دست آمد. داده های کیفی با روش های تحلیل محتوا و سایر روش های آماری بررسی شد. یافته ها: این پژوهش نشان داد که انسجام روایتی کودکان بر اثر سبک یادآوری بسط یافتۀ مادران افزایش می یابد و بسط یافته‌گی سبک یادآوری مادران در دختران و پسران یکسان است. از دیگر نتایج پژوهش این بود که انسجام روایتی پسران در مؤلفۀ توصیفی بیش تر از دختران است اما در مؤلفۀ تبیینی وهیجانی تفاوتی با هم ندارند. هم چنین معلوم شد که مؤلفۀ توصیف کنندگی مادر، بیش ترین همبستگی را با ابعاد توصیفی و تبیینی انسجام روایتی کودکان دارد. در ارتباط با شیوۀ پرسش گری مادران، پرسش های باز پاسخ بیش ترین همبستگی را با نمرۀ انسجام روایتی کودک داشتند. نتیجه گیری: مادران در فرایند یادآوری مشترک با کودک، تمرکز بیش تری بر ابعاد توصیفی واقعه داشته و به وجوه ارزیابی کنندگی )مانند هیجان ها و معناسازی ها( کمتر توجه کرده اند. از نتایج این پژوهش می توان درمداخلات وبرنامه ریزی های آموزشی والدین، که جنبۀ پیشگیرانه دارد، استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک یادآوری ،انسجام روایتی ، بسط یافتگی ، ارزیابی کنندگی ،توصیف کنندگی

عنوان انگلیسی The Relationship Between Mothers' Reminiscing Style And Narrative Coherence of Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this research is to study the relationship between mothers' reminiscing style and children's narrative coherence. Method: The samples were 31 children aged 6 (16 boys and 15 girls) from various kindergartens and their mothers. After showing an animation, a conversation between mother and her child and also a semi- structured interview between the trainer and the child was held. Qualitative data collected were analyzed using content analysis and other statistical methods. Results: show that narrative coherence of children is augmented by elaborative styles of mothers, whereas this elaboration is similar between girls and boys. On orienting component, boys have greater coherence while on emotion and explanation components both boys and girls are the same. The other finding is that mothers' close-ended questions are greatly correlated with children's narrative coherence. Conclusion: Mothers focused more on orienting aspects of the event, while paid less attention to evaluating ones, like emotions and make meanings. The other finding is that mothers' close-ended questions are greatly correlated with child narrative coherence. Results could be applicable in the areas of parenting, communication styles of parents and their children, and preventive interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reminiscing Style, Narrative Coherence, Elaboration, Orientation, Evaluation

نویسندگان مقاله شهرزاد دیباییان | Sharzad Dibaiyan
Family Counselor
کارشناس ارشد مشاور خانواده

حبیب اله قاسم زاده | Habib Ghassemzadeh
Clinical Psychologist, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
روان شناس بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

علیرضا خوشگویان فرد | Alireza Khoshgooyan Fard
Psychometrics PhD student, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانسنجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

منصوره رجبلو | Mansooreh Rajabloo
Counselor, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره، مرکز تحقیقات روان پزشکی و روان شناسی، تهران، ایران.

رضا محمدی مهر | Reza Mohamady Mehr
Senior Researcher in Content Analysis, Islamic Republic of Iran Broadcasting Research Center, Tehran, Iran.
پژوهشگر ارشد تحلیل محتوا، مرکز تحقیقات صدا و سیما، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-493&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات