|
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۶۹-۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
شمارش، شناخت، تمایز اسامی شمار و ناشمار: معناشناسی عدد |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این مقاله شرحی است بر تمایز اسامی شمار و ناشمار در زبان فارسی که در آن شمارش پدیده ای زایا و عام است، که نه تنها بر اسامی شمار بلکه بر اسامی ناشمار نیز به آسانی عمل میکند. این پژوهش بر آن است تا این تناقض را برطرف کند. دراین راستا راهبردهای پیشین آزموده و نقص هر یک نشان داده می شود. روش: دراین پژوهش از منطق محمول ها، نظریه ی مجموعه ها، توابع گسسته، نظریه ی پیش نمونه، استدلال نحوی و نظریه ی مدل های شناختی آرمانی شده به عنوان ابزار ترسیم مدل شناختی شمارش استفاده شده است. این مقاله با استناد به کاربرد روزمره ی زبان شرحی مبسوط بر تمایز شمار-ناشمار می دهد، به کاربردهای استثنایی ممیزها و حروف تعریف عددی در زبان فارسی می پردازد و از پیش نمونه های اسامی ناشمار در زبان انگلیسی، که متناقا شمارش می شوند، مشاهداتی ارائه می دهد. پس ناتوانی معیار صوری سنتی در تمایز شمار-ناشمار نشان داده می شود. یافته ها: پیشینه ی زبان شناسی فرایندی به نام مجاز را مسئول زایایی و عمومیت پدیده ی مذکور در سطور بالا می داند؛ در حالی که پژوهش حاضر این راه حل را مردود می داند و از محل زبان شناسی شناختی استعاره را به عنوان راه حلی کارآمد پیشنهاد می دهد. اما راه حل نهایی که در بر گیرنده ی چگونگی فراگیر بودن رویداد شمارش است و هسته ی مرکزی مدل شناختی شمارش را تشکیل می دهد، یک است. نتیجه گیری: تمایز شمار-ناشمار در اصل نتیجه ی یک «تابع تحدید» فرآیند عام شناختی به نام پدیده ی شناختی (و نه صرفا دستوری) است و گویشور زبان با استفاده ی بجا از دستور نتایج این پدیده را بیان کرده و در راستای رفع نیاز خود، با به کار گیری تابع تحدید، به تعریف و بازتعریف اشیای پیرامون می پردازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدل شمارش، تمایز شمار-ناشمار، تابع تحدید، مجاز، استعاره، ممیز |
|
عنوان انگلیسی |
Counting, Cognition and the Mass-Count Distinction; Semantics of Number |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This article discusses the mass-count distinction in Persian, in which counting is a truly productive and general phenomenon interchangeably applied to both mass and count nouns. This contradiction is what the present article aims to resolve. Previous efforts to resolve the above contradiction are subject to some shortcomings. The current analytical review tried to offer a cognitive model of counting at the end. Method: to sketch its cognitive model of counting, the present study derived its methodology from predicate logic, set theory, discrete functions, prototype theory, syntactic argumentation, and Idealized Cognitive Models (ICMs). We draw on exceptional uses of classifiers and numeral determiners primarily in Persian. These were put together with the observed prototypes of mass nouns being controversially counted in English. The traditional formal criteria for mass-count distinction turned out to be unable to explain the phenomena. Results: The above-mentioned generality is claimed to be governed by metonymy in the literature, against which the authors argued and proposed the metaphor temporarily as a more efficient substitute. The permanent solution responsible for such a generality is introduced as "the delimitation function" which constructs the core of our present counting model. Conclusion: The mass-count distinction is determined to be primarily the result of a cognitive rather than a grammatical process. Having a proper use of grammar (which manifests the result of the process) one might feel free to introduce objects parallel to his own situational recognition about them. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Counting Model, Mass-Count Distinction, Delimitation Function, Metonymy, Metaphor, Classifier |
|
نویسندگان مقاله |
احسان امجدیان | Ehsan Amjadian in Cognitive Science Carleton University, Ottawa, Canada. علوم شناختی، دانشگاه کارلتون، اوتاوا، کانادا.
مجید علائی | Majid Alaee PhD Student, General Linguistics, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran. دانشجوی دکترای زبانشناسی همگانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-494&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|