|
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱-۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
فراگیری استعاره های شناختی در دوزبانه های انگلیسی – فارسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: استعاره شناختی بعنوان توانایی شناختی ویژه ای که درک مفاهیم سطح بالا را از طریق درک مفاهیم سطوح پایین تر ممکن می سازد، در زبان دوم افراد دوزبانه با توجه به همایی و انتخاب واژگانی طی مراحلی فراگرفته می شود.خاصیت سلسله مراتبی این فراگیری دلایل بسیاری از مشکلات دوزبانه ها را در فهم و تولید زبان دو متوجیه می نماید. هدف این پژوهش بررسی مراحل فراگیری استعاره شناختی در دوزبانه هاست. روش: در طرح آزمایشی شبه تجربی و توصیفی - تحلیلی این پژوهش 248 دختر و پسر دوزبانه انگلیسی – فارسی و تک زبانه فارسی در سنین 11 تا 17 سال در شرایط آزمونی قرار گرفتند که با ابزار پژوهش آزمون خودساخته ای بر مبنای حوزه شناختی فراگیری بلوم می باشد که طی مراحل لازم طراحی و پیش آزمون شده و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. بمنظور تحلیل داده های بدست آمده از میانگین، انحراف معیار، ضرایب همبستگی پرسش ها با نمره کل، ضریب آلفا، ضریب توافق داوران، همبستگی پیرسون بین مقادیر بازآزمایی، نمرات استاندارد تی و زد و تحلیل تمییز برای بررسی توان آزمون و تحلیل داده ها استفاده گردیده است. یافته ها: یافته های پژوهش شامل پرسشنامه سنجش سطح فراگیری استعاره شناختی به زبان فارسی با اعتبار 0/82 و پایایی 0/96، ایجاد پایگاه داده های سطوح افراد دوزبانه در سنین نام برده و افزایش سطح فراگیری استعاره در دوزبانه ها با بالا رفتن سن آنها و نیز دشوارتر شدن سطوح بالاتر فراگیری استعاره در هر گروه سنی است. نتیجه گیری: از آنجاکه این پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای سلسله مراتب شناختی فراگیری بلوم بوده است، دوزبانه های مورد بررسی در سطوح بالای فراگیری استعاره مانند توانایی تحلیل و ترکیب کردن دشواری زیادی داشته اند و در همه سنین مورد نظر اکتساب سطح دانش و درک را نشان داده اند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استعاره مفهومی(شناختی)، انتخاب واژگانی، دوزبانگی، همایی واژگانی، طبقه بندی شناختی بنجامین بلوم، فراگیری |
|
عنوان انگلیسی |
Acquisition of Cognitive Metaphors by English-Persian Bilinguals |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Cognitive metaphor as a special cognitive mechanism, which facilitates the comprehension of higher level concepts via the comprehension of the lower level concepts, is acquired by bilinguals in the process of second language acquisition by means of collocation and lexical selection following a number of phases. The hierarchical feature of this type of acquisition accounts for certain problems in comprehension and production of second language facing bilinguals. The present research aims to assess the levels involved in the cognitive metaphor acquisition of bilinguals. Method: An ex post facto experimental design with a descriptive-analytic nature is applied to 248 English- Persian bilingual participants in both genders and Persian monolinguals between 11-17 years of age. The research instrument comprises a validated researcher– made questionnaire based on Bloom's taxonomy within the cognitive domain. The relevant statistical tools consist of mean, standard deviation, correlation coefficient of each question with the total score, alpha coefficient, reviewers agreement coefficient, Pearson coefficient between re-test values, standard T and Zscores, and discrimination analysis. Results: Findings offer a validated cognitive metaphor acquisition questionnaire (0.82 validity and 0.96 reliability) and a database of bilingual levels of metaphor acquisition in the targeted age limit. It is also observed that the level of acquisition of cognitive metaphors along with the level of complexity increases with an increase in age. Conclusion: Although demonstrating a good capacity for acquiring cognitive metaphors at the levels of knowledge and comprehension,bilinguals show a considerable amount of difficulty at higher levels of cognitive domain, namely analysis and synthesis |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Conceptual(Cognitive) Metaphor, Lexical Selection, Bilingualism, Collocation, Bloom’s Taxonomy Of Cognitive Domain, Acquisition |
|
نویسندگان مقاله |
کیوان زاهدی | Keivan Zahedi Associate Professor of Linguistics and Cognitive Science of Language, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. دانشیار زبان شناسی و علوم شناختی زبان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
محبوبه باقری | Mahboubeh Bagheri M.A. in Cognitive Science/ Cognitive Psychology, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran. کارشناس ارشد علوم شناختی- روان شناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-469&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|