، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴۱-۵۰

عنوان فارسی تأثیر بافت مفهومی سئوال ها بر عملکرد حافظۀ روزمره در آزمون های بازشناسی و یادآوری
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش تأثیر بافت مفهومی سئوال ها بر عملکرد حافظۀ روزمرۀ دانشجویان در آزمون های بازشناسی و یادآوری را بررسی کرده است. روش: 128 دانشجوی رشته های کارشناسی حقوق، رایانه، مشاوره و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب و به صورت تصادفی ساده به چهار گروه منتسب شدند. گروه ها از نظر آزمون حافظۀ بالینی وکسلر تفاوتی نداشتند. ابزار تحقیق متنی آموزشی دربارۀ فیزیک کوانتوم بود. با طراحی جدول دو بعدی آزمون و به تناسب گروه های چهارگانه، چهار نوع سوال)بازشناسی با بافت درونی، بازشناسی با بافت بیرونی، یادآوری با بافت درونی و یادآوری با بافت بیرونی از محتوای آموزشی استخراج و از طرح عاملی 2×2 (دو آزمون بازشناسی و یادآوری و دو بافت درونی و بیرونی) نیز استفاده شد. یافته ها: تحلیل واریانس نمره های حافظه نشان داد که تعامل بافت سئوال و نوع آزمون بر عملکرد حافظه معنادار است، ولی هیچ یک از دو عامل نوع آزمون و نوع بافت به تنهایی اثر معناداری ندارند. نتیجه گیری: در آزمون های یادآوری، سئوال های دارای بافت بیرونی و در آزمون های بازشناسی، سئوال های دارای بافت درونی نتایج بیش تری داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازشناسی، یادآوری، بافت ، اثر نوع آزمون ،حافظۀ روزمره

عنوان انگلیسی The Study of Context Effect in Recall and Recognition Tests on Everyday Students' Memory Performance
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research examines the role of memory test (recall & recognition) and context of the content on everyday students' memory performance. Method: Using random clustered sampling 128 students in boukan payame noor university, in law, computer, consulting and education subjects, were divided to 4 groups, completely randomly sampling. There is no significant difference in Wechsler's clinical memory test. Everyday memory was examined using educational content about quantum physics. 4 groups of questions were extracted using table of specification. A 2×2 factor design (two recall & recognition and two internal & external context of the content. Results: ANOVA results showed significance interaction between test type and context on the everyday memory performance(P< 0.05& f=4.226) and no significance effect of test type and context factors. In other words internal conceptual context of the content leads to a better function of everyday memory. Conclusion: Research conclusion emphasized the internal conceptual context of content in recognition tests and external context of the content in recall tests, in order to more students' achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Recognition- Recall- Context- Test Effect-Everyday Memory

نویسندگان مقاله عثمان آچاک | Osman achak
in distance education of Payame noor University, Tehran, Iran.
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

حسین زارع | Hossein Zare
Faculty of Payame noor University PH.D in cognitive psychology, Tehran, Iran.
هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

محمدرضا سرمدی | Mohammadreza sarmady
Faculty of Payame noor University PH.D in history and philosophy of education, Tehran, Iran.
هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

مهران فرج اللهی | Mehran farajollahi
Faculty of Payame noor University PH.D in curriculum, Tehran, Iran.
هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-472&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات