|
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۶۳-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
هنجاریابی خرده مقیاس های شناختی تصویری آزمون توانایی های شناختی مکیر و بررسی رابطۀ آن با عملکرد دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش، هنجاریابی خرده آزمون های شناختی تصویری آزمون توانایی های شناختی میکر در دانش آموزان سوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام بود. روش: نمونۀ پژوهش را 317 دان شآموز دختر و پسر تش یکل می داد. مقیاس های شناختی تصویری آزمون توانایی های شناختی میکر چهار خرده مقیاس دارد که بر اساس الگوی چندعاملی و شناخته شدۀ هوش گیلفورد ( 1959 ) ساخته شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که دامنۀ ضریب همسانی درونی خرده مقیاس ها 0/70 تا 0/80 و ضریب همسانی کل آزمون 0/80 است. برای روایی ملاکی روش روایی هم زمان به کار رفت. بین خرده مقیاس های آزمون میکر و ارزیابی معلم از دروس تحصیلی دانش آموز نیز رابطۀ معناداری مشاهده شد(P<0/001). نتیجه گیری: یافته های مربوط به هنجارهای خرده مقیاس های شناختی تصویری میکر بر حسب رتبۀ درصدی و سطوح ارزشیابی ارائه شده که با ترسیم نیم رخ شناختی افراد، نقاط ضعف و قوت آنها قابل شناسایی وسپس تقویت شدن است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عملکرد شناختی، محصول تصویری، میکر، ساختار هوش گلیفورد، آزمون توانایی های شناختی میکر |
|
عنوان انگلیسی |
The Standardization of Figural – Cognitive Subscales of Meeker's Cognitive Abilities Test and The Investigation of Its Relationship With Performance In Elementary School Students Of Ilam |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The present research did to standardize the figural – cognitive subscales of Meeker's cognitive abilities test in 3th to 5th grade elementary school students of Ilam. Method: The Sample was consisted of 317 boys and girls students. Meeker's Figural – cognivtive subscales has four subscales that is based on multifactroial model – of intelligence developed by Guilford (1959). Results: The results showed that internal consistency of subscales ranged from .70 to .80. The total internal consistency was 0.80. Concurrent validity method was used for criterion validity of the test, The results showed that there is a significant relationship between Meeker's subscales and teacher rating of student (P < 0/001).The findings of the standardization of figural – cognitive subscales of Meeker have presented based on percentile and evaluation Levels. Conclusion: It can identify strengths and weaknesses points of individuals and then promote them by drawing cognitive profile of individuals. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive Performances – Figural, Cognitive Product 3- Meeker&apos,s Cognitive Abilities Test 4- Ilam 5- Guilford&apos,s Structure of Intellect |
|
نویسندگان مقاله |
جهانشا محمدزاده | Jahansha Mohammadzadeh Assistant professor of Ilam university, Ilam, Iran. استادیار گروه روان شناسی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
حمیدرضا عریضی | Hamidreza Oreizy Associate professor of Isfahan university, Isfahan, Iran. دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-474&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|