|
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۷۵-۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال ریاضیات با دانش آموزان عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این مطالعه، مقایسۀ کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضیات با دانش آموزان عادی است. روش: 10 دانش آموز دختر که بر اساس ملاک های انجمن روان شناسی آمریکا(2000)و آزمون تشخیصی استاندارد کی مت تشخیص اختلال ریاضیات گرفته بودند (محمد اسماعیل و هومن، 1381 )، با آزمون های برج لندن (نسخۀ رایانه ای؛ شالیس، 1982)، استروپ و عملکرد مداوم (تهرانی دوست، رادگودرزی، سپاسی و علاقه بندراد، 1382) با 10 دانش آموز عادی مقایسه و سپس ارزیابی شدند. یافته ها: عملکرد دانش آموزان دارای اختلال ریاضیات در سطوح دوم و سوم آزمون برج لندن تفاوت معناداری با دانش آموزان عادی داشت. در آزمون عملکرد مداوم، بیش ترین خطای ارتکاب و حذف ( که از نظر آماری معنادار بود) به دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضیات تعلق داشت. از نظر شاخص تمایز، یعنی اختلاف زمان نقاط و زمان رنگ ها، تفاوت دو گروه در آزمون استروپ معنادار بود و دانش آموزان دارای اختلال ریاضیات برای نام بردن رنگ ها به زمان بیش تری نیاز داشتند. نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضیات در مقایسه با دانش آموزان عادی نقص دارد. از این یافته ها می توان در مداخلات عصب شناختی و آموزشی استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کارکردهای اجرایی، دانش آموزان دارای اختلال ریاضیات |
|
عنوان انگلیسی |
Executive Function Deficits in students with Mathematical Learning Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This study aims to compare executive function (EF) in students with and without mathematical learning disorder. Method: In order to compare the executive function in students with and without mathematical learning disorder, ten female students with mathematical learning disorder, based on the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) criteria and the standard diagnostic test with Key Math were compared with ten ordinary students with consistent performance using the Tower of London (PC version) and the Stroop test. Results: Tower of London test showed significant differences between students with mathematical learning disorder and normal students; this was significant at levels 2 and 3 of the Tower of London task. In the continuous performance test, the commission errors in math disorder students were significantly more than that in normal students(P< 0/05). The omission errors in math disorder students were higher significantly too. In the Stroop test his distinction in terms of indicators, namely the time difference and time difference of colors, was significant between the two groups . In addition, the time for naming colors in students with mathematical learning disorder was longer. Conclusion: This study revealed that students with mathematical learning disorder have deficits in executive functions when compared with normal students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Executive Functions, Mathematical Learning Disorder |
|
نویسندگان مقاله |
سکینه سلطانی کوهبنانی | Sakineh Soltani Kouhbanani of Psychology, faculty of psychology, Allameh Tabatabaie University, Tehran, Iran. روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
حمید علیزاده | Hamid Alizadeh Associate Professor of Psychology, Allameh Tabatabaie University, Tehran, Iran. دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
ژانت هاشمی | Janet Hashemi Assistant Professor of Psychology, Allameh Tabatabaie University, Tehran, Iran. استادیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
غلامرضا صرامی | Qolamreza Sarami Assistant Professor of Psychology, Tarbiat Moalem University, Tehran, Iran. استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-477&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|