، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۳۵-۴۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر برنامه توانبخشی شنوایی بر رشد مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان استفاده کننده از کاشت حلزون
چکیده فارسی مقاله هدف: کاشت حلزون و برنامه توانبخشی شنوایی به پیشرفت مهارت های گفتاری و شناختی کودکان منجر می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه توانبخشی شنوایی بر رشد مهارت های گفتاری و شناختی در کودکان استفاده کننده از کاشت حلزون انجام شد. روش: مطالعه طولی حاضر روی 15 کودک دچار کم شنوایی شدید تا عمیق با میانگین سنی 45/27 ماه صورت گرفت که در مرکز کاشت حلزون بیمارستان امیر اعلم از مرداد تا دی ماه 1389 تحت عمل قرار گرفتند. آزمون سنجش رشد نیوشا با پرسش از والدین، پیش از جراحی و پس از آن در فواصل 2 ماهه به مدت 8 ماه اجرا شد. سن رشدی کودک در مهارت های گفتاری و شناختی تعیین شد. سرعت رشد کودک در زمان پیش آزمون، شاخص کارایی مداخله و شاخص کارایی برنامه توانبخشی محاسبه شد. یافته ها: بین سرعت رشد کودکان در زمان پیش آزمون با 4 بار ارزیابی دوره ای مهارت های گفتاری و شناختی، تفاوت معناداری مشاهده شد  بین شاخص کارایی مداخله در 4 بار ارزیابی دوره ای مهارت(P<0/0001). بین شاخص کارایی مداخله در 4 بار ارزیابی دوره ای مهارت های گفتاری تفاوت معناداری وجود نداشت(P=0/210). اختلاف معنادار بین شاخص کارایی مداخله طی 4 ارزیابی دوره ای مهارت های شناختی مشاهده شد(P<0/0001). تفاوت معناداری بین شاخص کارایی برنامه توانبخشی طی 4 بار ارزیابی مهارت های گفتاری و شناختی وجود داشت (P<0/0001). نتیجه گیری: انجام برنامه توانبخشی شنوایی در کودکان دارای کاشت حلزون، رشد مهارت های گفتاری و شناختی و دستیابی به سطوح رشدی متناسب با سن را تسهیل می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاشت حلزون، توانبخشی شنوایی، گفتار، شناخت

عنوان انگلیسی Effect of Aural Rehabilitation on Speech and Cognition Development in Children with Cochlear Implant
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Cochlear implant (CI) and aural rehabilitation result in speech and cognition skills development of children with hearing impairment. The aim of this study was to investigate effect of aural rehabilitation on speech and cognition development in children using cochlear implant. Method: In this longitudinal study, parents of 15 hearing impaired children (m.a. 45.27 mo) who received CI in AmirAlam CI center between August 2010 and January 2011 were asked by Newsha developmental scale. Assessments were performed before CI operation and then again every 2 months for a period of 8 months after implantation. Developmental age of children in each of speech and cognition skills was determined. Then Pretest Developmental Rate, Intervention Efficiency Index and Proportional Change Index were calculated. Results: A significant difference was observed among Pretest Developmental Rate in the pre intervention and 4 follow up assessments in each of speech and cognition skills (P< 0/0001). There had not been a significant difference among the 4 follow up assessments of Intervention Efficiency Index in speech skill (P=0/210). There was a significant difference among the 4 follow up assessments of Intervention Efficiency Index in cognition skill (P< 0/0001). There had been also a significant difference among the 4 follow up assessments of Proportional Change Index in each of speech and cognition skills (P< 0/0001). Conclusion: Aural rehabilitation can facilitate speech and cognition development of children with CI which in turn makes possible achievement of age-appropriate developmental levels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cochlear Implant, Aural Rehabilitation, Speech, Cognition.

نویسندگان مقاله زهرا جدی | Zahra Jeddi
Department of Audiology, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

زهرا جعفری | Zahra Jafari
Department of Basic Sciences in Rehabilitation, Rehabilitation Research Center, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه علوم پایه توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

مسعود متصدی زرندی | Masoud Motasaddi Zarandy
Cochlear Implant Research Center, AmirAlam Hospital, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات کاشت حلزون، بیمارستان امیر اعلم، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-461&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات