، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۴۵-۶۲

عنوان فارسی بررسی رابطه سبک دلبستگی و سلامت روان با واسطه‌گری خلاقیت هیجانی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای خلاقیت هیجانی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و سلامت روان بود. روش: مشارکت کنندگان در این پژوهش، مشتمل بر 324 دانشجوی کارشناسی (155 دختر و 169 پسر) از دانشگاه شیراز بود که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده به منظور سنجش متغیرهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسال (بشارت، 1379)، سیاهه خلاقیت هیجانی آوریل (1999) و پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرگ (1988 ) بود. با استفاده از رگرسیون سلسله مراتبی، مطابق با الگوی مرحلهای بارون و کنی (1986)، مسیرهای مفروض مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که دلبستگی ایمن به صورت مثبت و معنادار و دلبستگی دوسوگرا به صورت منفی و معنادار، سلامت روان را پیشبینی میکنند. همچنین نقش واسطهای خلاقیت هیجانی و ابعاد آن در رابطه بین سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا، مشاهده شد. در خصوص سبک دلبستگی اجتنابی، روابط بین این سبک و خلاقیت هیجانی و ابعاد آمادگی و اثربخشی/اصالت، منفی و معنادار بود. نتیجه گیری: مدل بدست آمده، الگوی مناسبی را جهت تبیین سلامت روانی در اختیار قرار میدهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک دلبستگی، خلاقیت هیجانی، سلامت روان، تنظیم هیجان

عنوان انگلیسی An Investigation into the Relationship between Attachment Style and Mental Health by the Mediating Role of Emotional Creativity
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Present research aims to show the mediating role of emotional creativity in the relationship between attachment styles and mental health. Method: A sample comprising of 324 students (155 females and 169 males) was selected from among Shiraz University students through multistage cluster sampling method. The statistical instruments were Adult Attachment Inventory (AAI), Emotional Creativity Inventory (ECI) and General Health Questionnaire (GHQ28). According to Baron and Kenny's (1986) steps, using statistical method of hierarchical regression, hypothetical paths were examined. Results: The main findings are the following: (a) as direct predictors: secure attachment positively, and ambivalent attachment negatively can predict mental health; (b) the emotional creativity and its dimensions play a mediating role in the relationship between attachment styles and mental health; and, (c) avoidance attachment was merely an indirect and negative predictor of mental health through the mediating role of emotional creativity, novelty and effectiveness. Conclusion: The model obtained is appropriate for explaining mental health problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment Styles, Emotional Creativity, Mental Health, Emotion Regulation

نویسندگان مقاله محمدآقا دلاورپور | Mohamad Agha Delavarpour
in educational psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

مرتضی لطیفیان | Morteza Lattifian
Associate Professor of Educational Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
دانشیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-462&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات