، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۶۳-۷۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش کارکرد های اجرایی بر عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری املا
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و بازداری پاسخ) بر عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری املا بود. روش: جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بودند. به منظور انجام پژوهش، 45 دانش آموز با ناتوانی یادگیری املا به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی در گروههای 15 نفری آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. ابزارهای مورد استفاده، آزمون عصب _ روان شناختی نپسی(NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر، چک لیست شناسایی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ، املا، مصاحبه بالینی و آزمون عملکرد تحصیلی املا بود. آموزش کارکردهای اجرا یی بر روی گروه های آزماش انجام گرفت (یک گروه آموزش حافظه فعال و گروه دیگر آموزش بازداری پاسخ). داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: نتایج نشان داد، آموزش کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و بازداری پاسخ) بر بهبود عمل کرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا از لحاظ آماری معنادار میباشد. همچنین نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد از بین دو روش آموزش کارکردهای اجرایی هیچ ی بر دیگری برتری نداشته و هر دو سهم برابر در بهبود عمل کرد دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا داشته اند. نتیجه گیری: آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری املا تأثیر دارد و میتواند در کنار سایر روش های مداخله ای به کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای اجرایی، حافظه فعال، بازداری پاسخ، عملکرد تحصیلی، ناتوانی یادگیری املا

عنوان انگلیسی Effectiveness of Executive Functions Training on Academic Performance of Children with Spelling Learning Disability
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this research was to investigate the efficacy of executive functions training (working memory and response inhibition) on academic performances of students with spelling learning disability. Method: The design of this research was experimental. Forty five third-grade elementary students with spelling learning disability were selected through multistage random cluster sampling. The students were randomly assigned into three groups – two experimental groups and one control group – each consisting of 15 students. Experimental group one, received working memory training, and experimental group two received response inhibition training. The instruments used were NEPSY Test, Wechsler Intelligence Scale for Children- Revised (WISC-R), Checklist for Identifying Students with Spelling Learning Disability, Clinical Interview, and Spelling Academic Performance. Data were analyzed by Analysis of Covariance. Results: Findings indicated that executive functions training on working memory and response inhibition can improve spelling performance of students. Conclusion: The findings showed that executive functions training could be used as an intervention method in improving spelling difficulty among students with spelling learning disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Executive Functions, Working Memory, Response Inhibition, Academic Performance, Spelling Learning Disability

نویسندگان مقاله سارا آقابابایی | Sara Aghababaei
in Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
روان شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

مختار ملک پور | Mokhtar Malekpour
Professor of Psychology and Training of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

احمد عابدی | Ahmad Abedi
Professor of Psychology and Training of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-465&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات