، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر انواع هیجان‌های منفی بر قضاوتهای اخلاقی در بین دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر القا انواع هیجان های منفی بر قضاوتهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی پرداخته است. روش: 144 دانشجوی داوطلب (72 زن و 72 مرد) به طور تصادفی در 4 گروه 36 نفره به منظور سنجش قضاوت اخلاقی در مرحله پش آزمون به معماهای شخصی و  غیرشخصی پاسخ دادند. سپس هر گروه به مدت 4 دقیقه در معرض القاء هیجانی با یکی از فیلمهای غمگین، ترسناک، نفرت‌انگیز و یا خنثی قرار گرفت. در مرحله پس آزمون قضاوت اخلاقی مجددا با معماهای همتا شده سنجیده شد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس با طرح یک بین و دو درون آزمودنی نشان داد که چهار گروه تفاوت معناداری در زمان واکنش به معماهای اخلاقی ندارند. اما تفاوت بین زمان واکنش به معماهای شخصی و غیرشخصی جدا از تاثیر القا هیجانی، معنادار است(P<0/05). همچنین زمان پاسخ و نوع پاسخ به معماهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی پس از القاء  هیجانی در مقایسه با پیش آزمون تفاوت معناداری دارد(P<0/05). نتیجه گیری: به نظر میرسد در تاثیر هیجان های منفی القاء شده بر قضاوت اخلاقی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین هیجانها به خودی خود بر قضاوت های اخلاقی تاثیر میگذارند و این تاثیر به نوع قضاوت های اخلاقی نیز بستگی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معماهای اخلاقی شخصی، معماهای اخلاقی غیرشخصی، القاء هیجانی، قضاوت اخلاقی

عنوان انگلیسی The Effect of Various Negative Emotions on Moral Judgment among University Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study investigated the effects of emotion induction on moral judgment. Method: Moral judgments of 144 volunteer students, who were randomly divided in four groups, were assessed by personal and impersonal moral dilemmas as pretest. Then, each group was emotionally induced by one of four 4-minute emotional films (sad, horror, disgusting, or neutral). In the next step, moral judgments of the participants were again assessed by matched dilemmas as posttest. Results: The ANOVA with two within and one between- subjects did not demonstrate significant differences between the four groups in their reaction times to moral judgment. However, the differences between RTs to personal and impersonal dilemmas, apart from emotion induction, were significant (P< 0.05). Also RTs and the type of responses to personal and impersonal dilemmas were significantly different before emotion induction relative to posttest. Conclusion: These findings indicate that there are no significant differences between emotional inductions on moral judgments. It seems that emotions per se influence moral judgment and this effect is related to the type of moral judgment
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personal Moral Dilemmas, Impersonal Moral Dilemmas, Emotion Induction, Moral Judgment

نویسندگان مقاله سهیلا سمائی | Soheila Samaei
in psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

مریم ضیایی | Maryam Ziaei
M.A. in psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

محمدکریم خداپناهی | MohammadKarim Khodapanahi
Professor of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استاد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

محمود حیدری | Mahmood Heidari
Associate Professor, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-467&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات