|
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۸۷-۹۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش شکل دهی توجه بر تقویت توجه رانندگان حادثه دیده |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثر بخشی یک برنامۀ تمرین دیداری و شنیداری بر تغییر توانایی توجه متمرکز و پراکنده و زمان واکنش به آنها بر روی گروهی از رانندگان حادثهدیده انجام شد. روش:در این مطالعۀ شبهآزمایشی، 64 راننده با بیش از دو سال سابقۀ رانندگی فعال و بیش از یک حادثۀ رانندگی با تقصیر، بصورت تصادفی، به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. توجه انتخابی و تقسیم توجه آنها با آزمونهای توجه متمرکز و پراکنده و آزمون استروپ سنجیده شد. سپس کارکردهای توجه گروه آزمایش در مدت سه هفته و طی پنج جلسۀ تمرینی تقویت شد. یک و دو هفته بعد از آموزش، توجه هر دو گروه دوباره مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با تحلیل کوواریانس و اندازه های مکرر مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل نتایج حاکی از تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و شاهد در میزان پاسخ صحیح همخوان و ناهمخوان استروپ(P≤0/001)، پاسخ صحیح در توجه، متمرکز و پراکنده (P≤0/001)، زمان واکنش در همخوان (P≤0/001) و ناهمخوان (P≤0/02) و توجه متمرکز (P≤0/04) و پراکنده (P≤0/01) بود. نتیجه گیری: این برنامه توانایی تقسیم توجه و توجه انتخابی و زمان واکنش را بهبود بخشید، اما تقویت توجه، دلیلی بر بهبود رانندگی و کاهش خطر تصادف نیست که البته بررسی این موضوع نیازمند تحقیق با پیگیری درازمدت است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تمرین تقویت توجه، توجه انتخابی، تقسیم توجه، تصادف های رانندگی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Attention-shaping Training in Reinforcing Attention in Drivers with Crash History |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The current study was conducted to determine the effectiveness of an audiovisual training program on changing the ability of divided and selective attentions and their reaction time in car drivers with crash history. Method: In this quasi-experimental study, 64 car drivers each with more than one at-fault crashes were randomly divided into two experimental and control groups. All the drivers had more than two years of driving experiences. Then, concentrated and diffuse attentions were measured by selective and divided attentions and Stroop tests. The functions of attention in the experimental group following three weeks and five training sessions were re-strengthened. One and two weeks after training, both groups were re-assessed. Data were analyzed using covariance and repeated measures. Results: Analysis of the data showed that the experimental group had significant differences in the rate of correct responses congruent and incongruent Stroop test (P≤0.001) and the correct answer in the concentrated and dispersed (P≤0.001) and also consistent in the amount of reaction time (P≤0.001) and inconsistent (P≤0.02) and focused attention of P ≤ 0.04) and dispersed (P≤0.01) where compared with control regarding. Conclusion: According to the findings it could be concluded the program, improved the ability of divided and selective attentions and their reaction time. However, re-strengthening of attention is not a background reason for improving the driving ability and reducing risk of car crash. This study need to be confirmed by long-term studies with follow-up. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Reinforcement of Attention, Selective Attention, Divided Attention, Car Crashes |
|
نویسندگان مقاله |
محمد ناظر | Mohammad Nazer Assistant professor, University of Medical Sciences, Rafsanjan, Rafsanjan, Iran. استادیار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
حسین زارع | Hossien Zare Associate Prof., Dept. of psychology, University of Payam nor, Tehran, Tehran, Iran. دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.
ولی الله فرزاد | Valiallah Farzad Associate Prof. , Dept. of psychology , University of tarbiat moallaem , Tehran, Iran. دانشیار دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
احمد علیپور | Ahmad Alipour Prof., Dept. of psychology, University of Payam nor, Tehran, Iran. استاد دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-468&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|