|
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر برتری دستی و جنسیت بر توجه شنوایی در آزمون شنوایی دایکوتیک برگن |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در این مطالعه از آزمون شنوایی دایکوتیک برگن که در آن دو توجه تقسیم شده و انتخابی شنوایی مورد بررسی قرار می گیرد، برای مطالعه تاثیر برتری طرفی، برتری دستی و جنسیت بر توجه شنوایی استفاده شد. روش: نسخه فارسی آزمون شنوایی دایکوتیک برگن در سه وضعیت عدم اعمال توجه، توجه به راست و توجه به چپ برای 75 بزرگسال جوان (54 راست دست و 21 چپ دست) از دو جنس با شنوایی هنجار در دامنه سنی 18 تا 30 اجرا شد. یافته ها: ندر دو وضعیت عدم اعمال توجه و توجه به راست، میانگین برتری امتیازهای گوش راست (REA)به ترتیب 78/7 و 94/7 درصد و در وضعیت توجه به چپ، برتری امتیاز گوش چپ 81/3 درصد بود. جنسیت بر نتایج آزمون تاثیر نداشت، اما تفاوت افراد راست دست و چپ دست در دو وضعیت عدم اعمال توجه و توجه به راست معنادار بود(P<0/029) . نتیجه گیری: در تمرین توجه تقسیم شده، توجه انتخابی و پردازش بالا به پایین قشر مغز بر جریان پردازش پایین به بالا به صورت تغییر برتری گوش راست تاثیر داشت. نتایج کارآیی آزمون شنوایی دایکوتیک برگن در بررسی توجه شنوایی، برتری طرفی زبان و برتری دستی را تایید کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شنوایی دایکوتیک، توجه تقسیم شده، توجه انتخابی، برتری گوش راست، پردازش بالا به پایین، جنسیت، برتری دستی |
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Handedness and Gender on Auditory Attention in Bergen Dichotic Listening |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The effects of handedness and sex were studied by Bergen Dichotic listening test that measures both divided and selective attentions. Method: Persian version of the Bergen dichotic listening test was used to evaluate non-forced attention, attention to right and attention to left ears on 75 young adults including 54 right-handed and 21 left handed individuals with normal hearing in age range of 18 to 30 years old. Results: Right ear advantage (REA) with mean score of 78.4% and 94.7% in the two conditions of non-forced attention and attention to the right ear, and left ear advantage (LEA) with mean score of 81.3% in attention to the left ear were obtained. Sex had no effect on the results, but significant difference was found between right and left hand people in non-forced attention and attention to the right (p< 0.029). Conclusion:Top-down processing of brain cortex in selective attention modulated bottom-up processing in divided attention task by change of right ear advantage. Our results showed the application of Bergen dichotic listening test to evaluate auditory attention, language laterality and handedness. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dichotic Listening, Divided Attention, Selective Attention, Right Ear Advantage, Top-Down Processing, Sex, Handedness |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا جعفری | Zahra Jafari Tehran University of Medical Sciences Faculty of Rehabilitation, Tehran, Iran. دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، تهران، ایران.
مریم آقاملایی | Maryam Aghamollaei1 Tehran University of Medical Sciences Faculty of Rehabilitation, Tehran, Iran. دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، تهران، ایران.
ریحانه توفان | Reyhaneh Toufan Tehran University of Medical Sciences Faculty of Rehabilitation, Tehran, Iran. دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، تهران، ایران.
مهدیه اسماعیلی | Mahdiyeh Esmaili1 Tehran University of Medical Sciences Faculty of Rehabilitation, Tehran, Iran. دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، تهران، ایران.
شادی رحیم زاده | Shadi Rahimzadeh Tehran University of Medical Sciences Faculty of Rehabilitation, Tehran, Iran. دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی، تهران، ایران.
سعید ملایری | Saeed AsadMalayeri University of Social and Welfare Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-400&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|