، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۸

عنوان فارسی ارتباط بین نظریه ذهن (قصدمندی) و زبان در کودکان نرمال با استفاده از پارادیم اشکال متحرک
چکیده فارسی مقاله هدف: نظریه ذهن به عنوان توانایی فهم حالات ذهنی دیگران تعریف می شود. یکی از حوزه های اصلی نظریه ذهن قصدمندی است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین نظریه ذهن (قصدمندی) و توانایی زبانی با استفاده از پارادایم اشکال متحرک می باشد. روش: شصت کودک 7 تا 9 ساله بدون سابقه بیماری روان پزشکی بر اساس مصاحبه با والدین آن ها در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان به وسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار گرفتند سپس پاسخهای آنها ثبت و بر اساس سطوح و درستی توصیفات و طول عبارات نمره گذاری شدند. توانایی کلامی آنها نیز با استفاده از خرده مقیاس های کلامی آزمون هوش وکسلر بررسی شد و در نهایت آنالیزهای آماری به وسیله روش ضریب همبستگی R اسپیرمن انجام شد. یافته ها: آنالیزهای آماری نشان داد که ارتباط معنادار ضعیفی بین نظریه ذهن و توانایی زبانی بدست آمده است. ارتباط بین نمرات قصدمندی، درستی پاسخ ها و طول عبارات از تکالیف نظریه ذهن و نمره کل هوش به ترتیب r=0/21،r=0/16 و r=0/1 بوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که نظریه ذهنی که بوسیله پارادایم اشکال متحرک مورد بررسی قرار می گیرد با توانایی زبانی ارتباط شعیفی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه ذهن، قصدمندی، زبان، توانایی کلامی، پارادایم اشکال متحرک

عنوان انگلیسی Correlation between Theory of Mind (Intentionality) and Language in Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Theory of mind (ToM) has been described as the ability to understand others' mental states. One of the main aspects of ToM is intentionality. The aim of this study is to investigate relation between ToM (intentionality) and language ability using Movement Shapes Paradigm. Method: Sixty boys of ages 7 to 9 without any mental disorders, based on interviews with their parents, participated in this study. All participants were assessed using the modified version of Movement Shapes Paradigm. Children's descriptions were rated according to their accuracy of answers, types of applying descriptions, and lengths of phrases. Verbal and language abilities were measured by verbal subtests of the Wechsler Intelligence Scale for Children (WACIS-R). Finally, statistical analysis was conducted using correlation coefficient, R Spearman. Results: : Data analysis showed that there were weak relations between ToM and language ability (P=0.05). Correlations between intentionality score, answer accuracy, and length of answers from ToM tasks and total verbal IQ were r=0.21, r=0.16, and r=-0.1, respectively. Conclusion: Based on these findings, it can be concluded that ToM as measured by Movement Shapes Paradigm is weakly related to language ability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Theory of Mind, Intentionality, Language, Verbal Ability, Movement Shape Paradigm

نویسندگان مقاله مهدی تهرانی دوست | Mehdi Tehrani-Doost
Associate Professor of Psychiatry,Tehran University of Medical Science, Institute for Cognitive Sceince Studies, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.

آذر محمدزاده | Azar Mohammadzadeh
M.A. in cognitive science, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.

آناهیتا خرمی نبارکی | Anahita Khorrami Banaraki
Ph.D student of neuroscience, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran.
دانشجوی دوره دکترای علوم اعصاب شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-403&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات