، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۹-۳۰

عنوان فارسی بررسی رابطه ی بین توانایی ذهن خوانی و پنج عامل بزرگ شخصیّت
چکیده فارسی مقاله هدف: ذهن خوانی یکی از توانایی های شناخت اجتماعی مغز است. هدف از مطالعه حاضر یررسی رابطه ذهن خوانی و پنج عامل بزرگ شخصیت بود. روش: در یک مطالعه مقطعی، 220 نفر (104 مرد و 116 زن) از دانشجویان دانشگاه تهران و شهید بهشتی با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان شرکت کنندگان پژوهش انتخاب شدند. از آزمون ذهن خوانی از روی تصویر چشم بارون کوهن(RMET) و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی NEO برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان می دهد رابطه ذهن خوانی با عامل موافقت پذیری مثبت و رابطه ذهن خوانی با روان رنجورخویی منفی و معنادار است(P<0/001) . تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر نقش پیش بینی کنندگی عامل های شخصیتی فوق با توانایی ذهن خوانی شرکت کنندگان است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می توان گفت آمادگی یا انگیزش در جهت ادراک حالات ذهنی دیگران می تواند با دو عامل شخصیتی موافقت پذیری و روان رنجورخویی در ارتباط باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پنج عامل بزرگ شخصیّت، ذهن خوانی، تئوری ذهن

عنوان انگلیسی The Study of Relationship between Mind Reading Ability and Big Five Factors of Personality
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Mind reading is a social cognitive ability of brain. The purpose of present study was to study the relationship between mind reading and big five factors of personality. Method: In this cross-sectional study, 220 (104 male and 116 female) student of Tehran and Shahid Beheshti universities were selected by convenient sampling. Baron-cohen's Reading the Mind in the Eyes Test and short form of NEO questionnaire (NEO-FFI) were used as the research tools. Data were analyzed through Spearman correlation and multiple regressions. Results: The results of Pearson correlation showes that mind reading is positively correlated with agreeableness and negatively correlated with neuroticisms (P< 0.001). The results of multiple regressions indicates predictive role of agreeableness and neuroticisms factors in mind reading ability of participants. Conclusion: Results of this study suggests that propensity or motivation to attend to the mental state of others may be related to agreeableness and neuroticisms as a two trait of personality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Big Five Factors of Personality, Mind Reading, Theory of Mind

نویسندگان مقاله عباس ذبیح زاده | Abbas Zabihzadeh
clinical child and adolescent psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

وحید نجاتی | Vahid Nejati
Assistant Professor of cognitive neuroscience, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
تخصصی علوم اعصاب شناختی؛ استادیار روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

قیصر ملکی | Gheysar Maleki
M. A Student of clinical child and adolescent psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

فرهاد رادفر | Farhad Radfar
M. A Student of clinical child and adolescent psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

معصومه درویشی لرد | Masoume Darvishi
M. A Student of psychology, Tehran University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-405&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات