|
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفته است. روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 دانش آموز با ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش آزمون - پس آزمون به گروه های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (15 دانش آموز در گروه آزمایشی و 15 دانش آموز در گروه کنترل). مداخلات مربوط به آزمون فراشناخت بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت از مقیاس هوش کودکان وکسلر 4، آزمون تشخیص حساب نارسایی و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: داده ها با مجذور فی بررسی شد. نتایج نشان داد که افراد چپ دست و راست دست از نظر شروع شمارش با دست چپ یا دست راست و جهت شمارش تفاوت دارند. بیشتر افراد راست دست با دست راست و بیشتر افراد چپ دست با دست چپ شمارش را شروع می کنند، اما در مورد الگوی شمارش متقارن و مداوم تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: در حقیقت از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که می توان از فراشناخت در آموزش ریاضی به دانش آموزان بهره برد. چنانکه نتایج تحقیقات مختلف بیانگر این موضوع است که نظام آموزشی نیز باید به فعال کردن هر چه بیشتر فراشناخت در دانش آموزان، برای یادگیری بهتر اهتمام ورزد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ناتوانی یادگیری ریاضی، فراشناخت، عملکرد ریاضی، دانش آموزان ابتدایی |
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Metacognition Training on the Improvement of Mathematical Function in Children with Mathematic Learning Disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of this study was to investigate effects of metacognition training on the improvement of mathematical function in primary school students with mathematic learning disability. Method: The statistical population of the study was third-grade students of a primary school in Isfahan. To conduct the research, 30 students with mathematic learning disability were selected through random multi-stage clustered sampling. The sample was divided randomly into two groups (15 students in the experimental group and 15 students in the control group). Interventions of metacognition training were administered on the experimental group. The instruments of the research included Wechsler (4) Children's Intelligence Scale, the Mathematic Disability Diagnosis Test and Mathematics Function Test. The data were analyzed through covariance analysis method. Results: The results indicated that metacognition training affected mathematical function of children with mathematic learning disability. Conclusion: The findings supported the notion that metacognition training could be employed in teaching mathematics to students. As other studies concluded, too, the educational system should try to utilize metacognition training in primary schools in order to improve students' learning ability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mathematic Learning Disability, Metacognition, Mathematical Function, Primary School Students |
|
نویسندگان مقاله |
احمد یارمحمدیان | Ahmad Yarmohammadian Assistant Professor, Department of Psychology and Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran. استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
مسلم اصلی آزاد | Moslem Asli-Azad M.A., Department of Psychology and Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran. کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-430&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|