|
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل یابی روابط بین باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظمدهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف اصلی این پژوهش، طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بود. روش: بدین منظور، در مرحله مقدماتی به منظور تعیین روایی و پایایی ابزارها نمونه ای متشکل از 400 نفر، و در مرحله اصلی به منظور آزمون فرضیه ها نمونه ای شامل 700 نفر دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری چندمرحله ای، به طور تصادفی، انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بایلس، خرده مقیاس های خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی فراشناختی (اقتباس شده ازMSLQ ) و راهبرد پردازش عمیق (اقتباس شده از SPQ) استفاده شد. داده ها با روش «تحلیل معادله های ساختاری» تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش حمایت خوبی برای روابط ساختاری مفروض فراهم کردند. در کل، نتایج نشان دادند که باورهای معرفت شناختی علاوه بر تاثیر مستقیم، می توانند به واسطه خودکارآمدی تحصیلی و راهبرد خودنظم دهی فراشناختی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر غیرمستقیم داشته باشند. نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهد که ارتقاء باورهای معرفت شناختی دانش آموزان می تواند خودکارآمدی، راهبرد خودنظم دهی و متعاقبا عملکرد تحصیلی آنان را بهبود دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی، پردازش عمیق، عملکرد تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
Modeling of Relationships between Epistemological Beliefs, Academic Self-Efficacy, Metacognitive Self- Regulation, and Deep-Processing Strategy with High School Students’ Academic Performance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: : The main purpose of this research was planning and fitting the structural model of the relationships between epistemological beliefs, academic self-efficacy, metacognitive self-regulation and deep-processing variables with high school students' academic performance. Method: : For this purpose, a sample of 400 students was used to determine the validity and reliability of the instruments in the primary stage. To test the hypothesis in the main stage of the research, the sample included 700 high school students, who were randomly selected using multiple-stage sampling. For assessing research variables, scales, and questionnaires, such as Bayless's Epistemological Beliefs Questionnaire (EBQ), academic self- efficacy and self regulation subscales (derived from MSLQ) and deep-processing strategy subscale (derived from SPQ) were used. Data were analyzed using Structural Equations Analysis. Results: The findings provided a robust support for the hypothesized structural relationships. In general, the results indicated that epistemological beliefs could directly and indirectly affect students' academic performance with the mediating effects of academic self-efficacy and metacognitive selfregulation strategy. Conclusion: The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy, self-regulation strategy and, subsequently, academic performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Epistemological Beliefs, Self Efficacy, Self-Regulation, Deep Processing, Academic Performance |
|
نویسندگان مقاله |
کاظم برزگر بفرویی | Kazem Barzegar Bafrooee Educational Psychology, Yazd University, Yazd, Iran. روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
اسماعیل سعدی پور | Esmail Sahdipoor Assistant Professor, Allame Tabatabaee University, Tehran, Iran. استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-439&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|