، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۴

عنوان فارسی بررسی مهارت های آگاهی واجی دانش آموزان تک زبانه فارسی زبان و دو زبانه فارسی عرب زبان پایه دوم دبستان شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله هدف: دو زبانگی به خودی خود پدیده ای مثبت است که می تواند موجب پرورش و افزایش توانایی های بالقوه کودک شود. دو زبانگی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در یادگیری خواندن و نوشتن شود. شواهد دال بر این است که ارتباطی موثر و اساسی بین آگاهی واج شناسی و سواد وجود دارد. بنابراین در این مطالعه این سوال اساسی مطرح می شود که آیا رشد آگاهی واجشناختی دانش آموزان دو زبانه و تک زبانه یکسان است یا خیر؟ روش: جامعه مورد مطالعه در این پژوهش 50 دانش آموز دو زبانه پایه دوم دبستان (25 دختر و 25 پسر) و 50 دانش آموز تک زبانه پایه دوم دبستان (25 دختر و 25 پسر) می باشد که به صورت تصادفی چند مرحله ای از مدارس شهر اهواز انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت مقطعی در سه ماهه اول سال تحصیلی 90-89 انجام شد. جهت انجام این مطالعه، از بخش آگاهی واجی آزمون آگاهی واج شناختی سلیمانی - دستجردی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS با روش Mann-Whitney U انجام شد. یافته ها: مقایسه مهارت های آگاهی واجی نشان می دهد که میانگین نمره دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه پایه دوم دبستان در مهارت تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان، تقطیع واجی، نامیدن و حذف واج آغازین، حذف واج میانی، نامیدن و حذف واج پایانی و کل تکالیف بررسی شده تفاوت معناداری دارد (P<0/05) نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مهارت آگاهی واج شناختی در دانش آموزان تک زبانه بالاتر از دانش آموزان دو زبانه شهر اهواز می باشد. این نتایج جهت آگاهی و توجه هر چه بیشتر مسوولین امر آموزش و پرورش نسبت به مساله دو زبانگی مفید می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی واجشناختی، دانش آموزان تک زبانه، دانش آموزان دوزبانه

عنوان انگلیسی Study of Phonological Awareness Skills among Farsi Monolingual and Farsi-Arabic Bilingual Students in the Second Grade in Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Bilingualism is a positive phenomenon that can result in students' development and promote the fulfillment of their potentials. However, bilingualism may cause educational problems in literacy. The mounting evidence of a relationship between phonological awareness and literacy is impressive and raises the central question of the present study – i.e., is development of phonological awareness among monolingual and bilingual students equal? Method: Fifty (25 girls, 25 boys) monolingual (Farsi-speaking) and 50 (25 girls, 25 boys) bilingual (Farsi-Arabic-speaking) students of the second grade primary school in Ahvaz participated in this study. They were selected randomly in multi-stages. Sampling was analytical cross-sectional in the first trimester of 201011- academic year. For the purpose of this study, we used phonological awareness test (Soleymani-Dastjerdi). The data were analyzed by Mann-Whitney U Test of SPSS software. Results: The findings indicated that the differences of mean scores between monolingual and bilingual students in identifying words with same final phoneme, fractionated phoneme, naming and deleting initial phoneme, deleting middle phoneme, and naming and deleting final phoneme were significant (p≤0.05). Conclusion: The findings showed that phonological awareness among monolingual students was better than among bilingual students in Ahvaz. These results could be significant for to educational policymakers and require them paying more attention to the education of bilingual students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Phonological Awareness, Monolingual Students, Bilingual Students

نویسندگان مقاله فاطمه حسناتی | Fatemeh Hasanati
Member of the Department of Musculoskeletal Rehabiliatation Research Center, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sceinces, Department of Speech & Language Patology, Ahvaz, Iran.
مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی-اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، گروه آسیب شناسی گفتار و زبان، اهواز، ایران.

مریم جلالی پور | Maryam Jalalipur
Member of the Department of Speech and Language Pathology, Faculty of Rehabilitation, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
عضو هیأت علمی گروه آموزشی گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.

محمود لطیفی | Mahmood Latifi
Member of the Department of Statistics and Epidemiology, Health Faculty, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sceinces, Ahvaz, Iran.
کارشناس آمار حیاتی، عضو هیأت علمی گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

مجید گودرز | Majid Gudarz
Speech and language pathologist. Faculty of Rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sceinces, Ahvaz, Iran.
کارشناس گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

مجید صالح | Majid Saleh
Speech and language pathologist. Faculty of Rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sceinces, Ahvaz, Iran.
کارشناس گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

سپیده دبیری | Sepideh Dabiri
Speech and language pathologist. Faculty of Rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sceinces, Ahvaz, Iran.
کارشناس گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-440&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات