|
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۷۵-۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی آزمون تداعی ضمنی (IAT): مقایسه بین سازه ای و راهبردهای پاسخ دهی آزمودنی ها |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: آزمون تداعی ضمنی یا به اختصار "IAT" (گرینوالد و همکاران، 1998) آزمونی است که از آن در حوزه شناخت اجتماعی برای سنجش غیرمستقیم (ضمنی) سازه های هویت، نگرش و تصور قالبی استفاده می شود. هدف این مطالعه، بررسی اعتبار سازه این آزمون از دو جنبه خاص، اول تمایز بین سازه ای شدت قطبیت آزمون های تداعی ضمنی و دیگری راهبردهای پاسخ دهی آزمودنی هاست. روش: 229 دانشجوی کارشناسی به سه آزمون تداعی ضمنی سنجنده سازه های هویت جنسی، هویت گروه رشته ای و تصور قالبی جنسیت - رشته پاسخ دادند و سپس در مورد نحوه پاسخ دهی شان به این آزمون ها با آنها مصاحبه شد. آزمون تحلیل واریانس اندازه مکرر با عامل درون آزمودنی نوع آزمون برای مقایسه آزمون های تداعی ضمنی از نظر زمان واکنش و شدت قطبیت اجرا شد. از روش معادلات تخمین زننده تعمیم یافته و بهره گیری از متغیر همگام زمان واکنش برای پیش بینی شدت قطبیت آزمون استفاده شد. پاسخ های آزمودنی ها در مصاحبه، مبنای دسته بندی راهبردهای پاسخ دهی قرار گرفت. یافته ها: شدت قطبیت آزمون تصور قالبی و نیز میانگین زمان واکنش آن کوچک تر از آزمون های هویتی بود. در مقیاس بین سازه ای، شدت قطبیت آزمون های تداعی ضمنی مستقل از زمان واکنش آنها نبود. در بخش راهبردها، حدود نیمی از افراد راهبردهای شناختی - عاطفی مشخصی بیان کردند. راهبردها به سه دسته کلی دیداری، بیانی و حافظه ای و راهبردهای حافظه ای خود به سه دسته دیگر تقسیم شدند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر اعتبار آزمون تداعی ضمنی در تمیز شدت قطبیت سازه های شناختی تصور قالبی و هویت را از یکدیگر تایید نمی کند، چون تفاوت مشاهده شده در قطبیت این سازه ها مستقل از سرعت کلی آزمودنی در پاسخ دهی نبود. استفاده حدود نیمی از افراد از راه کارهای شناختی مشخص تامل برانگیز است و می تواند پیامدهایی برای ادعای این آزمون در سنجش قدرت ارتباط ضمنی داشته باشد. مطالعه راهبردها همچنین نشان داد مدل حافظه کاری بدلی (2001) می تواند مدل مناسبی برای تبیین راهبردهای آزمودنی ها برای پاسخ به این آزمون باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آزمون تداعی ضمنی (IAT)، راهبردهای شناختی، زمان واکنش، شدت قطبیت |
|
عنوان انگلیسی |
Implicit Association Test (IAT): Between-Constructs Comparison and Subjects’ Responding Strategies |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Implicit Association Test or IAT is a test used in the field of social cognition to implicitly assess identity, attitude and stereotype. The aim of this study was to examine the construct validity of this test from two specific aspects – i.e., between-constructs differentiation of IAT's polarity strengths, and response strategies used by subjects. Method: 229 undergraduate students responded to three IATs assessing gender identity, major identity and gender-major stereotype. Participants were subsequently interviewed on how they responded to the IATs. Repeated measures ANOVAs using IAT type as a within-subjects factor were run to compare IATs in mean reaction time and polarity strength. In addition, the method of Generalized Estimating Equations was used to predict IAT's polarity strength, using reaction time as a within-subjects covariate. Subjects' responses in the interviews were used as the basis for categorizing response strategies. Results: The polarity strength, as well as the mean reaction time belonging to the stereotype IAT was smaller compared to those of identity IATs. On the between-constructs scale, IATs' strength polarity was not independent of their reaction time. In the section dedicated to strategies, approximately half of the subjects mentioned specific cognitive-affective strategies. Strategies were categorized to visual, articulatory and memory-based. Memory-based strategies were further divided into three categories. Conclusion: The current study does not confirm the validity of IAT in differentiating cognitive constructs of stereotype and identity, because the observed difference in the polarity strength of these constructs was not independent of a subject's overall speed of responding. The fact that nearly half of the subjects used specific cognitive strategies stipulates attention and can have implications for IAT's claim to assess the strength of implicit associations. Furthermore, the study of the strategies suggests that Baddely's model of working memory (2001) can serve as an appropriate model to explain the strategies employed by subjects for responding to IAT. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Implicit Association Test (IAT), Cognitive Strategies, Reaction Time, Polarity Strength |
|
نویسندگان مقاله |
پگاه نجات | Pegah Nejat Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran. روان شناسی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
جواد حاتمی | Javad Hatami Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. استادیار گروه روان شناسی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-441&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|