|
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱-۸
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس گنجینه واژگان تصویری پارسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش با هدف انطباق فرم کوتاه «مقیاس گنجینه واژگان تصویری بریتانیایی » (BPVS) با زبان پارسی و تعیین اعتبار و روایی «مقیاس گنجینه واژگان تصویری پارسی » (PPVS) انجام شده است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر را دختران و پسران مقطع پیش دبستانی واقع در مدارس و مهدهای کود ک شهرستان قم تشکیل م یدادند. از این تعداد، 100 کودک 6 ساله (50 دختر) در مرحله مقدماتی مطالعه به صورت تصادفی انتخاب شدند. در مرحله اصلی مطالعه، با توجه به توزیع جمعیت این کودکان بر حسب سن، جنسیت و ناحیه آموزش و پرورش، با روش نمون هگیری سهمیه ای، 410 کودک 5 و 6 ساله ( 198 دختر) انتخاب شدند. گروه های نمونه در دو مرحلۀ مطالعه، به مقیاس PPVS پاسخ دادند. یافته ها: در مرحله مقدماتی درجه دشواری و قدرت تمیز مواد و گزین ههای هر ماده بررسی شد. تحلیل یافته ها نشان داد که توزیع فراوانی، دارای چولگی منفی است و میانگین و نمای توزیع نیز بر هم منطبق نیستند. در مطالعه اصلی، 6 ماده از فرم بلند BPVS به مجموعه مواد اضافه شد تا در صورت لزوم جایگزین شوند. پس از بررسی نقش حذف هر ماده در افزایش روایی مقیاس و با جایگزینی تعدادی از مواد، مقدار آلفای کرونباخ به مقدار 0/59 رسید. اعتبار افتراقی این مقیاس از طریق مقایسه میانگین نمرات کودکان متعلق به گروه های سنی متفاوت تعیین شد. همچنین اعتبار محتوی نیز با ارائه مواد و گزینه های مقیاس به متخصصان صاحب نظر در هر دو مرحله مقدماتی و اصلی مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان م یدهد که فرم کوتاه PPVS می تواند به عنوان یک ابزار معتبر و روا برای مقاصد آموزشی، تحصیلی و بالینی به کار برده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعتبار، روایی، درجه دشواری، مقیاس گنجینه واژگان تصویری بریتانیایی، مقیاس گنجینه واژگان تصویری پارسی |
|
عنوان انگلیسی |
Psychometric Properties of the Short Form of Persian Picture Vocabulary Scale |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to explore validity and reliability of the short form of Persian Picture Vocabulary Scale (PPVS) adopted from the British Picture Vocabulary Scale (BPVS). Method: The study was carried out in two stages. In the first stage, 100 children (half female) randomly selected from 4771 pre-school students from the city of Qom, underwent the preliminary version of PPVS. Results: Relevant analysis to identify the difficulty level and discriminate power of the items revealed inappropriate items. These items were substituted by other items taken from the long form of (BPVS). The statistical properties of the PPVS were tested on 410 students (198 female) selected from the population using a quota sampling based on sex and age distribution in each educational borough. Chronbach alpha (=0.59) confirmed an acceptable reliability for of the PPVS. Differentiate validity of test was established using t-test analyses applied on the mean scores of different ages. The content validity of test was also qualified based on expert opinions. Conclusion: The finding revealed an acceptable validity and reliability for the short form of the PPVS. This would suggest that the PPVS can be considered as a valuable test for educational and clinical purposes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Validity, reliability, British Picture Vocabulary Scale (BPVS), Persian Picture Vocabulary Scale (PPVS) |
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا پوراعتماد | Hamid R. Pouretemad Associate Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University (G.C.); Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی- تهران؛ پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
مجتبی موسیکاظمی | Mojtaba Mosa-Kazemi Ministry of Education, Qom, Iran آموزش و پرورش استان قم
علی هومن | Ali Hooman Islamic Azad University, South Branch, Tehran, Iran دانشگاه آزاد اسلامی، واحد غرب تهران، تهران، ایران
منصوره السادات صادقی | Mansora Sadat Sadeghi Assistant Professor, Family Research Institute, Shahid Beheshti University (G. C.), Tehran, Iran استادیار، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
محمدرضا حسن زاده توکلی | Mohammad Reza Hasanzada-Tavakoli Ph. D. Student, Department of Psychology, Shahid Beheshti University (G.C.), Tehran, Iran دانش جوی دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-337&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|