|
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۹-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش زبان دوم (انگلیسی) بر میزان عزت نفس و الگوی انواع لکنت در زبان اول (فارسی) و زبان دوم (انگلیسی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بررسی تأثیرآموزش زبان انگلیسی در طی روند آموزش بر میزان عزت نفس و الگوی انواع لکنت در زبان های اول و دوم. روش: جامعۀ آماری این پژوهش را همۀ افراد 12 تا 23 سالۀ مبتلا به لکنت مراجعه کننده به مراکز گفتار درمانی شهر اصفهان تشکیل می دادند. نمونۀ این مطالعه 15 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. آزمودنی ها پیش و پس از آزمایش از نظر میزان عزت نفس و همچنین بعد از آزمایش از نظر الگوی لکنت سنجیده شدند. الگوی انواع لکنت با استفاده از آزمون SS13 هاول و همکاران و میزان عزت نفس با آزمون کوپر اسمیت اندازه گیری شد. یافته ها: پس از آموزش زبان دوم، مقایسۀ الگوی لکنت نشان داد که بین میزان لکنت غیرتأخیری و لکنت تأخیری در زبان اول تفاوت معناداری وجود دارد، در حالی که این تفاوت در زبان دوم معنادار نیست. همچنین آموزش زبان دوم در افزایش عزت نفس تأثیر معناداری داشته است. نتیجه گیری: پس از آموزش زبان دوم، الگوی لکنت زبان غالب تغییری نکرده و مانند سایر همسالان لکنتی است، در صورتی که الگوی لکنت زبان دوم این افراد بیشتر شبیه کودکان است. عزت نفس آنها نیز در طی دوران آموزش رو به افزایش بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
لکنت تأخیری، لکنت غیرتأخیری، عزت نفس، دوزبانه، یک زبانه، زبان فارسی، زبان انگلیسی |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative Study on the Effect of Second-Language Learning upon Self-esteem and Stuttering Pattern of Different Kinds in the First and Second Languages |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The impact of learning English on self-esteem and stuttering pattern of different kinds both in the mother tongue and the second language. Method: The population included all stuttering people ranging from 12 to 23 who came to speech therapy centers in Isfahan. As a sample, then, 15 were chosen randomly. The research method was quasi-experimental and the research design was a single-group with pre-test and post-test. Prior to the study, the subjects were tested in terms of patterns and kinds of stuttering with SSI3 test with Howell, et al., and self-esteem test based on Cooper and Smith Scale. Result: In comparing stuttering pattern, second language learning effect on stalling and non-stalling stuttering in the second language was significant as compared with the first language, but it was not significant in the second language as compared with the first language. Also, it was significant in increasing self-esteem. Conclusion: After second language learning, stuttering pattern in the mother tongue is the same as other stutterering, while stuttering pattern in the second language is the same as for children. Also, there was an increase in self-esteem during learning English. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Stalling Stuttering, Non-Stalling Stuttering, Self-Esteem, Bilingual, Monolingual, English Language, Persian Language |
|
نویسندگان مقاله |
احمد درخشان پور | Ahmad Derakhshanpour Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran. رشته روانشناسی عمومی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
جواد حاتمی | Javad Hatami University of Tehran, Tehran, Iran. استادیار دانشگاه تهران، تهران، ایران.
غلامعلی افروز | Gholamali Afrouz University of Tehran, Tehran, Iran. استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-338&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|