، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۹-۳۲

عنوان فارسی نقادی مفروضات فلسفی دیدگاه شناختی کارل برایتر بر اساس نظریۀ پل هرست
چکیده فارسی مقاله هدف: در این مقاله مفروضات فلسفی دیدگاه کارل برایتر در پرتو دیدگاه هرست نقادی شد. روش: در این پژوهش از روش نقد توسعی استفاده شده است. این روش مفروضات فلسفی نظریۀ برایتر را تصریح کرده و برای نقد آن از دیدگاه هرست بهره می جوید. یافته ها: نتایج نشان می دهند که کوشش برایتر برای فهم ذهن به کارکردگرایی و عم لگرایی منجر شده است. او دوانگاری دانش (چیستی و چگونگی) را فرو ریخته و از انواع متعدد دانش سخن گفته است. در واقع برایتر در صدد رها ساختن ذهن از دانش است. به نظر او جستوجوی دانش ویژگی ذاتی ذهن نیست، بنابراین برای دانش وری باید برانگیخته شود. بدی نترتیب، اگرچه برایتر رابطۀ میان ذهن و دانش را توسعه داده و از توانایی ذهن برای ساختن دانش سخن گفته اما به نظر می رسد تأثیر دانش سازمان یافته و موجّه را در شکل گیری ذهن (به نعبیر هرست ذهن- مندی) کم اهمیت ساخته است. نتیجه گیری: باو روی آوری به فرهنگ خلق دانش را ضروری تلقی کرده و از رضایت مندی افراد از زندگی غفلت نموده است. برایتر امید دارد که دانش رویه ای اصولی راه حلی برای غلبه بر موانع حضور نظریه در عرصۀ عمل ارائه دهد، در حالی که به نظر می رسد برای پرشدن شکاف میان نظریه و عمل، توجه به عرصۀ عمل و دستیابی به نوعی دانش عملی لازم باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علوم شناختی، آموزش و پرورش شناختی، ذهن، دانش، جامعۀ دانشی، نظریه و عمل

عنوان انگلیسی A Critique of Philosophical Assumptions of Bereiter’s Cognitive Approach Based on Hirst’s Theory
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study is to criticize the philosophical assumptions of C. Bereiter in the light of P. Hirst's perspective. Method: The nature of the research is ampliative critique in which Bereiter's philosophical assumptions were restated and criticized. Results: Findings show that Bereiter's attempt to understand the mind has resulted in functionalism and pragmatism. He has demolished the dualism (what and how) of knowledge while talking about its several types. In fact, Bereiter intends to liberate knowledge from the mind, given that he does not accept that the quest for knowledge is an innate feature of the mind. To him, to be knowledgeable must be incited. In this way, although he extends the relationship between the mind and knowledge and also emphasizes the ability of the mind in building knowledge, he seems to ignore the role of structured knowledge in shaping the mind. Conclusion: From his point of view, creation of knowledge-building culture is a necessity, even though people's life satisfaction might be lost. However, he hopes that principled procedural knowledge would be a solution to cope with the barrier to the present theory-into-practice, whereas to solve the problem, the domain of practice and practical knowledge should be taken into account.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Science, Cognitive Education, Mind, Knowledge, Knowledge-Based Society, Theory and Practice

نویسندگان مقاله محمود تلخابی | Mahmoud Talkhabi
Assistant Professor, Institute for Cognitive Science Studies (ICSS), Tehran, Iran.
عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.

فاطمه زیباکلام مفرد | Fatemeh Zibakalam mofrad
Associate Professor, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-339&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات