، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۴۱-۵۴

عنوان فارسی پیشرفت تحولی ترسیم ساعت و مفهوم‌سازی زمان در کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: آزمون ترسیم ساعت، آزمونی عصب– روانشناختی است که از سالها پیش به عنوان بخشی از ارزشیابی و غربالگری برای بزرگسالان دارای آسیب های شناختی مورد استفاده قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تحولی ترسیم ساعت و مفهوم سازی زمان در کودکان استان همدان است. روش: یک هزار و 261 دانش آموز ( 620 پسر و 641 دختر) با میانگین سنی 9/5 و انحراف استاندارد 1/83 سال به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از اجرای فرم معلم فهرست رفتاری کودکان(آخنباخ و رسکورلا، 2001) و انجام مصاحبۀ نیمه ساختارمند، بر اساس ملاک‌های چاپ چهارم راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روا نپزشکی آمریکا (سادوک و سادوک، 2005 )، گروه نمونه آزمون ترسیم ساعت را تکمیل کردند. مفهوم سازی زمان و ترسیم ساعت به طور جداگانه و با استفاده از سامانۀ نمره گذاری کوهن، ریکی، کیبی و ادموندز (2000) ارزیابی و داده های پژوهش با تحلیل واریانس چندمتغیری و آزمون t بررسی شد. یافته ها: نتایج نشانگر پیشرفت تدریجی ترسیم ساعت و مفهوم زمان از هشت سالگی به بعد بود. همچنین مشخص شد که در شش، هفت، هشت سالگی خطاهای کیفی نظیر وارونه سازی و فاصله گذاری نامناسب شماره ها و پاک کردنها متداول است، اما به تدریج با افزایش سن کاهش میابد. عملکرد دختران در ترسیم شکل ساعت و جایگزینی عقربه ها برای نشان دادن زمان به طور معناداری بهتر از پسران بود. عملکرد آزمودنی ها در ترسیم شکل ساعت و جایگزینی عقربه ها در مطالعات کوهن و همکاران(2000)؛ گنجی، دلاور، ذبیحی (1390) و مطالعۀ حاضر تفاوت معنادار داشت؛ بدین معنا که عملکرد آزمودنی های ایرانی در هر دو مطالعه در ترسیم شکل ساعت و مفهوم سازی زمان بهتر بود. نتیجه گیری: براساس الگوی یافته ها، پیشرفت خطی مشاهده شده در استفاده از ربع دایره نشانگر آن است که بی توجهی کودکان ماهیتی تحولی دارد و نه آسیب شناختی. به طور کلی، تحول ترسیم ساعت ارتباط زیادی با رسش قطعۀ پیشانی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترسیم ساعت، پیشرفت تحولی، مفهوم‌سازی زمان، کارکردهای اجرایی

عنوان انگلیسی A Study of Developmental Progression of Clock Face Drawing and Conceptualization of Time in Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The clock drawing test (CDT) is a neuropsychological test that has been used as a part of evaluation & screening of adults with cognitive impairments. The aim of this research was to study developmental progression of clock face drawing and conceptualization of time in normal children of Hamedan Province. Method: Participants included 1261 students (620 boys, 641 girls) ages M= 9.5, SD= 1.8 randomly selected after they completed the teacher's form of CBCL (Achenbach & Rescorla, 2001) and the semi-structured interview in accordance with DSM-IV-TR (Sadoc & Sadoc, 2005). Then, CDT was administered. Conceptualization of time and construction of the clock face were assessed separately using Cohen et al. (2000) scoring system standardized on school-age children. Results: The results indicated an upward progression with regard to the concept of time through age 8. The results further demonstrated that qualitative errors, like number reversals, spacing errors and erasing, were more frequent in 7 and 8, but they decreased slowly by the increase of age. The performance of girls in clock drawing and conceptualization of time was better than of boys›. The performance of subjects in Cohen et al. (2000) clock construction and placement of hands had a significant difference with the performances› of the subjects of Ganji et al. (1390) and of the present study. In fact, the performance of Iranian subjects in both studies of clock construction and conceptualization of time was better. Conclusion: Given the pattern of the findings, it is likely that the neglect was secondary to poor planning and not to visual spatial deficit. In general, development of clock face drawing must closely parallel that of frontal lobe maturation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clock Drawing, Developmental Progression, Conceptualization of Time, Executive Function

نویسندگان مقاله کامران گنجی | Kamran Ganji
Assistant Professor, Department of Psychology, Malayer Branch, Islamic Azad University (IAU), Malayer, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر، ملایر، ایران.

محمد عسگری | Mohamad Asgari
Assistant Professor, Department of Psychology, Malayer University, Malayer, Iran.
استادیار دانشگاه ملایر، گروه روا نشناسی، ملایر، ایران.

سمیه ترکاشوند | Somayeh Torkashvand
M.A. in general psychology from Islamic Azad University (IAU), Arak Branch, Arak, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-347&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات