، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۶۵-۷۴

عنوان فارسی اثر تصویرسازی و تکرار بر حافظۀ کاذب
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی اثر تصویرسازی ذهنی و تکرار بر حافظۀ کاذب دانش آموزان پایۀ سوم ابتدایی. روش: پژوهش از نوع آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون) بود. برای بررسی حافظۀ کاذب، 45 دانش آموز پایۀ سوم ابتدایی که با روش نمونه گیری تصادفی خوش های چندمرحله ای انتخاب شده بودند با استفاده از روشی که گنسالویس و پالر (2000) ابداع کرده بودند، مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: روش های آماری تحلیل کوواریانس و آزمون t نشان داد که تصویرسازی ذهنی به طور معناداری باعث افزایش میانگین نمره های بازشناسی کاذب شده است (P>0/01). علاوه بر این، میانگین نمره های بازشناسی کاذب دو گروه کنترل و تکرار در پس آزمون (در مقایسه با پیش آزمون) کاهش چشمگیری داشت. همچنین میانگین نمره های بازشناسی صحیح هر سه گروه(کنترل، تصویرسازی ذهنی و تکرار) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون کاهش معناداری نشان داد(P>0/05).  نتیجه گیری: براساس چارچوب پایش منبع، تصویرسازی ذهنی، نوعی بازنمایی در ذهن ایجاد میکندکه بسیار شبیه بازنمایی مربوط به تصاویر دیده شده است و این افزایش شباهت در بازنمایی ها، مسئول افزایش حافظۀ کاذب برای تصاویر دیده نشده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویرسازی ذهنی، تکرار، حافظۀ کاذب

عنوان انگلیسی Effects of Mental Imagery and Repetition on False Memory
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this research was to investigate the effects of mental imagery and repetition on false memory. Method: The research was experimental (i.e., pre and post tests). To investigate false memory, 45 third-grade students, selected by multistage cluster sampling, were tested through the protocol developed by Gonsalves and Paller (2000). Results: Analyses of variance and paired sample T-Test showed that imagery significantly increased the mean of false recognition (P< 0/01). Moreover, the mean of false recognition of post test in control and repetition groups considerably decreased in comparison with that of pre test. Also, the mean of true recognition of control, imagery and repetition groups significantly decreased in post test than pre test (P< 0/05). Conclusion: On the basis of source monitoring, the imagery creates a representation in mind that is very similar to the representation of the seen picture, and this rise in similarity of the representation is responsible for the increased false memory of the unseen pictures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Imagery, Repetition, False Memory

نویسندگان مقاله فاطمه احمدی | Fatemeh Ahmadi
Master›s in Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

شعله امیری | Shole Amiri
Associate Professor, Psychology Department, University of Isfahan، Isfahan, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-351&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات