|
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۳۵-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطۀ فرا شناخت، اضطراب و افسردگی در مادران دانش آموزان ناشنوا و عادی دورۀ پیش دبستانی و دبستانی شهرستان رشت |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در این پژوهش، فراشناخت و اضطراب و افسردگی در مادران کودکان ناشنوا در مقایسه با مادران کودکان عادی بررسی شد. روش: طرح این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی وجامعۀ آماری آن 100 نفر از مادران دانش آموزان استثنایی و 44 هزار نفر از مادران دانش آموزان عادی بود .نمونه شامل 50 نفر ازمادران دانش آموزان ناشنوای مدارس استثنایی باغچهبان و پروانه و همچنین 50 نفر از مادران کودکان عادی شهرستان رشت بودند . نمونۀ اول با استفاده از نمونه گیری دردسترس از میان مادران دانش آموزان دو مقطع پیش دبستانی و دبستانی و نمونۀ دوم به طور تصادفی از میان مادران دانش آموزان همین دو مقطع از مدارس عادی نواحی آموزشی 1 و 2 شهرستان رشت انتخاب شدند. در این دو گروه ، فراشناخت به وسیلۀ پرسشنامۀ باورهای فراشناختی تجدیدنظر شده ( 30_MCQ )، اضطراب با مقیاس خودسنجی اضطراب اشپیلبرگر (TAI) و افسردگی با آزمون افسردگی بک تعیین شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان دادند که میزان اضطراب و افسردگی دو گروه مادران با کنترل سن آنها تفاوت معناداری دارد ؛ به این صورت که میزان افسردگی مادران دانش آموزان ناشنوا بسیار بیشتر از مادران دانش آموزان عادی است. در میزان فراشناخت، میانگین های دو گروه مادران نزدیک به هم بود. متغیر اضطراب ضرایب همبستگی معناداری با افسردگی و فراشناخت (P<0/01)داشت. . نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج حاکی از آن بود که در هر دو گروه فراشناخت رابطۀ مثبت و معناداری با افسردگی دارد و به طور مجزا در گروه مادران دانش آموزان ناشنوا با اضطراب رابطۀ معناداری ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فراشناخت، اضطراب، افسردگی، مادران دانش آموزان ناشنوا |
|
عنوان انگلیسی |
Metacognition, Anxiety and Depression among Mothers of Deaf and Normal Preschool and Elementary Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to compare metacognition, anxiety and depression in mothers of deaf and normal preschool and elementary students. Method: Statistic design of this study was descriptive-correlation. Our statistical community involved 100 deaf students in Rasht, Guilan, special schools and 44000 students from normal schools of the city. Fifty of the deaf children's mothers and 50 of the normal ones were selected in a random method. Then, MCQ-301 and Spielberger self report anxiety inventory (TAI)2 scale and BECK inventory were administered. Results: Our statistical community involved 100 deaf students in Rasht, Guilan, special schools and 44000 students from normal schools of the city. Fifty of the deaf children's mothers and 50 of the normal ones were selected in a random method. Then, MCQ-303 and Spielberger self report anxiety inventory (TAI)4 scale and BECK inventory were administered. Data analysis showed that there were significant differences between the two groups of mothers in terms of anxiety and depression with control of age. Depression among mothers of deaf children was much higher than among mothers of normal ones. In metacognition, means of the two groups were analogous. Anxiety variable had meaningful relationship with depression and metacognitio (p< 0.01). Conclusion: Results showed that metacognition had positive and meaningful relationship with depression in the two groups in general, but was not exclusively meaningful with anxiety in the case of mothers of deaf children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Metacognition, Anxiety, Depression, Mothers of Deaf Children |
|
نویسندگان مقاله |
منصور حکیم جوادی | Mansuor Hakim Javadi Lecturer, Psychology Department, Guilan University, Guilan, Iran. استادیار گروه روان شناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.
مسعود غلامعلی لواسانی | Masuod Gholamali Lavasani Associate Professor, Psychology Department, Tehran University, Tehran, Iran. دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مرجان حقیقت گو | Marjan Haghighatgoo M.A in psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran. کارشناس ارشد روا نشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-325&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|