، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۵۷-۶۶

عنوان فارسی تأثیر انگیزش بیرونی بر خلاقیت کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثرات انگیزش بیرونی بر خلاقیت کودکان انجام شد. روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس فرم الف انجام گردید. نمونه آماری شامل 80 دانش آموز کلاس پنجم بود که به شیوه خوشه ای چند مرحله ای از مدارس ابتدایی شهرستان شیراز انتخاب گردیدند. آزمودنی ها به دو گروه کنترل (40 نفر) و آزمایش(40 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش هنگام انجام آزمون انتظار ارزشیابی داشتند. یافته ها: نتایج تحلیل های آماری نشان داد که انتظار ارزشیابی بر خلاقیت تأثیر منفی دارد. چنانچه از میان چهار بعد آزمون خلاقیت شامل سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط، در ابعاد اصالت و بسط تفاوت معناداری به نفع گروه کنترل دیده شد. همچنین نتایج تفاوت معناداری بین دختران و پسران در عامل اصالت نشان داد. نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان داد انگیزش بیرونی اثرات منفی بر خلاقیت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت، ارزشیابی، تحقیق نیمه آزمایشی

عنوان انگلیسی The Effects of External Motivation on Children Creativity
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research has been carried out to study the effects of external motivation on creativity. Method: The method used in this research was quasi-experimental. The research is done, using torrance test creativity from: fluency, flexibility, originality and elaboration. The statistical sample was 80 grade 5 students who were selected based on multistage random sampling method. This sample group is divided into two groups: The test group (40 students) and the control group (40 students). The test group is expected for evaluation. Results: The results show evaluation had negative effects on creativity. Originality and elaboration in group control is higher that of in test group. Also the results showed a significant difference between girls and boys in the originality factor. Conclusion: Overall, the results indicat that external motivation has negative effect on creativity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Creativity, Evaluation, Quasi-Experimental

نویسندگان مقاله محبوبه البرزی | Mahboobeh Alborzi
Department of Foundations of Education, College of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

اصغر رضویه | Asghar Razavieh



نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-327&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات