|
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱-۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطۀ باورهای معرف تشناختی و تصورات دانشجویان از یادگیری با رویکردهای سطحی و عمقی یادگیری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین باورهای معرف تشناختی )دانش ساده/ قطعی و یادگیری سریع/ ثابت( و تصورات دانشجویان از یادگیری)کسب، فهم و یادآوری اطلاعات، تغییر شخصی، فرایند نابسته به زمان و مکان، رشد شایستگی اجتماعی( و همچنین تعیین سهم هر یک از آنها در پیش بینی رو کیردهای عمقی و سطحی دانشجویان است. روش: در این پژوهش، 240 نفر(142 دختر و 98 پسر)از دانشجویان گرو ههای علوم انسانی و علوم پا ۀی دانشگاه پیام نور (مرکز تبریز) با روش نمونه گیری چند مرحله ای، به طور تصادفی، انتخاب شدند و پرسشنام ههای معرف تشناختی(EQ) رویکردها و مهارتهای مطالعه(ASSIS) و همچنین پرسشنامۀ تصورات از یادگیری(COLI)برای آنها اجرا شد. داده ها با استفاده از رو شهای آماری آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانۀ استاندارد یا همزمان تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان دادند که تغ ییر شخصی و رشد شایستگی اجتماعی پیش بینی کننده های معناداری برای رویکرد عمقی یادگیری هستند. از بین این دو، متغیر تصور از یادگیری)به عنوان تغییر شخصی( در مقایسه با رشد شایستگی اجتماعی ارزش بتای بیشتری داشت. در مدل پیش بینی رویکرد سطحی یادگیری، دو متغیر باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت و تصور از یادگیری، به عنوان فهم و یادآوری اطلاعات، از لحاظ آماری معنادار بودند. در این مدل، باور معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت در مقایسه با فهم و یادآوری اطلاعات ارزش بتای بیشتری داشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تصورات دانشجویان از یادگیری، باورهای معرفت شناختی، رویکردهای عمقی یادگیری، رویکردهای سطحی یادگیری، دانشجویان |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Epistemological Beliefs and Conceptions of Learning in Students with Surface- and Deep-Learning Approaches |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of conducting this research was to investigate the relationship between epistemological beliefs (simple/absolute knowledge and fast/fixed learning) and students' conceptions of learning (learning as: gaining information, understanding and remembering, personal change, a process not bound by time or place, the development of social competence), and identifying the relative contribution of each of them in predicting surface and deep learning approaches by students. Method: For this, 240 students from humanities and basic science of Tabriz Payame Noor University students (142 females and 98 males) were randomly selected using multiple-stage sampling, and completed the Epistemology Questionnaire (EQ), Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST) and the Conceptions of Learning Inventory (COLI). Data were analyzed using Pearson's correlation test and standard or simultaneous multiple regression analysis. Results: Results indicated that personal change and development of social competence were the meaningful predicting factors of deep learning approached. Compared to the development of social competence, personal change had higher beta value. In the prediction of surface-learning approaches, epistemological beliefs of fast/ fixed learning and understanding and remembering conceptions of learning were statistically meaningful. Compared to fast/fixed learning epistemological beliefs, understanding and remembering conceptions of learning had higher beta value. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Epistemological Beliefs, Conceptions Of Learning, Learning Approaches, Surface-Learning Approach, Deep-Learning Approach, Students |
|
نویسندگان مقاله |
اکبر رضایی | Akbar Rezaei Assistant Professor, Tabriz Payam-e-Nour University, Tabriz, Iran. استادیار دانشگاه پیام نور (مرکز تبریز)، تبریز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-290&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|