|
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۵-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش سبک محاورهی بسط یافته و محتوای غنی هیجانی به مادران و اثر آن بر افزایش حافظه شرح حال و آگاهی هیجانی کودکان پیش دبستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در این پژوهش سبک محاوره ی بسط یافته و محتوای غنی هیجانی به مادران آموزش داده شد، و اثر بخشی آن بر روی حافظه شرح حال و آگاهی هیجانی کودکان پیش دبستانی بررسی شد. روش: طرح پژوهش حاضر طرح شبه آزمایشی بود. نمونه مورد پژوهش شامل 34 زوج مادر و کودک ) 13 دختر، 21 پسر( بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. کودکان ابتدا بر اساس نمرات زبان، سپس بر اساس جنسیت، سن، و تحصیلات مادران همتا شدند. آنها بر اساس تصادف به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم گردیدند. برای آموزش از مادران گروه آزمایشی خواسته شد که حین محاوره با کودکانشان از پنج شیوه: استفاده از افعال پرسشی، ربط دادن واقعه زمان حال به تجربیات قبلی یا دانسته های کودک، دنبال کردن آنچه که کودک می گوید و انجام می دهد، تشویق و تحسین رفتار و گفتار کودک، و گفتگو در مورد هیجان ها و علت هایشان، استفاده نمایند. یافته ها: داده ها با استفاده از طرح اندازه گیری مکرر و همبستگی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مادران و کودکان گروه آموزشی نسبت به گروه کنترل در پس تست به میزان بیشتری از عناصر سبک بسط دهنده استفاده می ک ردند. مادران و کودکان گروه آموزشی نسبت به گروه کنترل در پس تست و پیگیری به میزان بیشتری در مورد هیجان ها و علت هایشان صحبت میکردند. میزان یادآوری و دانش هیجانی کودکان دو گروه در پس تست و پیگیری تفاوت معناداری نداشت. نتیجه گیری: اثرگذاری این آموزش راهی نوین برای ارتقاء مهارت های کودکان از طریق آموزش به مادران برای پژوهشگران و متخصصان بالینی باز کرده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش سبک محاوره، سبک محاوره بسط دهنده بالا، سبک محاوره بسط دهنده پایین، حافظه شرح حال، دانش هیجانی |
|
عنوان انگلیسی |
Training Iranian Mothers High-elaborative, Emotion-rich Conversational Style |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: In this study mothers were trained to use a high-elaborative and emotioncontent conversational style, as its effectiveness on children's autobiographical memory and emotion knowledge was evaluated. Method: The research plan was semi-experimental. The sample consisted of 34 mothers and their children (13 girls, 21 boys) who were recruited from preschoolers. The dyads were divided on the basis of the children's language scores, genders, and mothers' levels of education. They were randomly assigned to either experimental or control groups. To train the mothers in high elaborative and emotion content conversational style, they were instructed using five specific conversational techniques: wh-questions (when, where, why, who, what or how); associations; follow-ups; positive evaluation; and, talking about emotions and their causes. Results: Data were evaluated through repeated measure analysis and correlation. Results showed that dyads in training group used more high elaborative elements than those in control group. Mothers and children in the training group talked more frequently about emotions and their causes during post-training and follow-up assessments. In addition, training procedure did not affect children's emotion knowledge and memory. Conclusion: The effectiveness of the training mothers' elaborative and emotion rich conversational style is consist with previous research in this field, and it demonstrates new way of enhancing children skills via maternal training. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Training Conversational Style, High Elaborative Conversational Style, Low Elaborative Conversational Style, Autobiographical Memory, Emotion Knowledge |
|
نویسندگان مقاله |
مائده ابوطالبی | Maedeh Aboutalebi child clinical psychology, Psychology Department, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. روانشناسی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
محمد علی مظاهری | Mohhamd Ali Mazaheri Associate Professor, Psychology Department, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
کارینه طهماسیان | Karineh Tahmassian Assistant Professor, Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. استادیار پژوهشکدۀ خانواده دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-295&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|