، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۵۱-۶۶

عنوان فارسی عملکرد حافظه شرح حال در فرزندان نوجوان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)
چکیده فارسی مقاله هدف: این مطالعه ، بررسی توانایی دستیابی به مواد اختصاصی حافظۀ شرح حال در فرزندان نوجوان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) ناشی از جنگ است. روش: در این مطالعه، 131 نفر شرکت کردند که در سه گروه جای داده شدند. گروه اول (31 نفر) یا گروه هدف شامل فرزندان نوجوان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بودند. دو گروه بعدی،فرزندان جانبازان غیرمبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (50 نفر) و فرزندان افراد عادی (50 نفر) بودند که گرو ههای مقایسه را تش یکل م یدادند. هر سه گروه در متغیرهای سن، جنس و عملکردتحصیلی تاحدودی همتا شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: سیاهۀ افسردگی بک، پرسشنامۀ  اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر و آزمون حافظۀ شرح حال(AMT) برای تجزیه و تحلیل نتایج،  از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان دادند که عملکرد فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، در تکلیف حافظۀ شرح حال، ضعیفتر از فرزندان افراد عادی است. به عبارت دیگر، فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در مقایسه با فرزندان افراد عادی، قادر به بازیابی کمتر مواد شرح حال اختصاصی از حافظه هستند و خاطرات اختصاصی کمتری را از حافظه بازیابی میک‌نند. سطح افسردگی و اضطراب نیز در فرزندان جانبازان مبتلا به این اختلال بالاتر از فرزندان افراد عادی بود، درحالیک‌ه بین فرزندان جانبازان مبتلا و غیرمبتلا به این اختلال در دو مؤلفه حافظۀ شرح حال و اضطراب تفاوت معنا دار نبود وفقط درمؤلفۀ افسردگی تفاوت معنادار بود. نتیجه گیری: سطح اضطراب فرزندان جانبازان غیرمبتلا به این اختلال بالاتر ازفرزندان افراد عادی است، ولی در مؤلفۀ افسردگی تفاوت معنادار نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال استرس پس از سانحه، حافظه شرح حال، شناخت، هیجان، اضطراب، افسردگی

عنوان انگلیسی Ability of Retrieval Specific Memory Materials from Autobiographical Memory among PTSD Veteran’s Young Children
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: The purpose of this study is to survey the ability of retrieving specific memory materials from autobiographical memory among PTSD veterans' young children. Method: The sample contains 131 high school students in 3 groups: PTSD veterans' young children (n=31) as the target group, young children of veterans without PTSD (n=50), and young children of healthy persons (n=50), as comparison groups. Participants in all three groups are approximately matched in age, gender and academic achievement. Research instruments included: Beck Depression Inventory (BDI), Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI-Y) and Autobiographical Memory Test (AMT). Data analysis is done by the method of descriptive statistics, One Way Analysis of Variance, and Scheffe Fallow-up Test. Results: The results in dicate that PTSD veterans' children have lower performance in autobiographical memory task than healthy persons' children. In other words, PTSD veterans' children have lower ability for retrieving specific autobiographical memory materials from memory and retrieve less specific memories from memory. The research also indicates that the state of depression and anxiety in PTSD veterans' children is higher than healthy persons' children, while in these two components (autobiographical memory and anxiety) there are no significant differences between PTSD veterans' children and non-PTSD veterans' children. However, in the depression component there is a significant difference between them. Conclusion: research findings have shown that levels of anxiety in non-PTSD veterans' children were lower than healthy persons' children, but there was no significant difference between them in depression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD), Autobiographical Memory, Cognition, Emotion, Anxiety, Depression

نویسندگان مقاله فاطمه طاهری | Fateme Taheri
clinical psychology, Tehran Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات اسلامی، تهران، ایران.

علیرضا مرادی | Alireza Moradi
Associated Professor, Psychology Department, Tehran Tarbiat Moalem University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران(خوارزمی)، تهران، ایران.

پرویز آزاد فلاح | Parviz Azad Fallah
Associate Professor, Psychology Department, Tehran Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران.

جعفر میرزایی | Jafar Mirzaee
M.Sc. in clinical psychology, Administrator, Psychology and Education Department of Sadr Psychiatric Hospital, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مسئول گروه روانشناسی و آموزش بیمارستان روانپزشکی صدر، تهران، ایران.

رقیه علیزاده | Roqayeh Alizadeh Nouri
B.Sc. in nursing, Shahid Beheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran.
کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

مریم نامغ | Maryam Namegh
M.Sc. in psychology, Tehran Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-297&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات