، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی اسناد تعدیل‌کنندۀ رابطۀ باور به دنیای عادلانه با واکنش پرخاشگرانۀ دانش‌آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی نقش تعدیل­کنندۀ اسناد در رابطۀ باور به دنیای عادلانه و واکنش پرخاشگرانه در دانش­ آموزان دختر. روش: جامعۀ آماری پژوهش شامل دختران یک هنرستان در شهر اصفهان (360 نفر) بود که از بین آنها 180 نفر به­صورت تصادفی انتخاب و به­صورت تصادفی در سه  موقعیت اسنادیِِ خصمانه، دوستانه و مبهم (هر گروه 60 نفر)  جای داده شدند. اسناددهی دانش­آموزان هر سه گروه برحسب سه سناریوی موقعیتی دستکاری شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس باور به دنیای عادلانه برای خود (هشت سئوال)، مقیاس باور به دنیای عادلانه برای دیگران (هشت سئوال)، دردسرآفرینی (سه سئوال)، واکنش پرخاشگرانه (دوسئوال) و پرسشنامۀ مطلوب­نمایی اجتماعی (شش سئوال). برای وارد کردن متغیر اسناد موقعیتی (خصمانه، دوستانه،‌ و مبهم)‌ به تحلیل­ها از کدگذاری متضاد استفاده شد. یافته‌های پرسشنامه‌های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی تحلیل شدند. یافته‌ها: شواهد حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی  نشان دادند که متغیر اسناد موقعیتی (خصمانه =1،‌ دوستانه=1- و مبهم=0) و دردسرآفرینی (پایین و بالا) قادرند رابطۀ میان باور به دنیای عادلانه برای خود ودیگران  وواکنش پرخاشگرانه را تعدیل کنند. شواهد رگرسیون‌های جداگانه برای دردسرآفرینی پایین و بالا، برحسب سه موقعیت خصمانه، دوستانه ومبهم حاکی از آن بود که در دردسرآفرینی زیاد، باور به دنیای عادلانه برای خود ودیگران با واکنش پرخاشگرانه در گروه اسناد خصمانه رابطۀ مثبت دارد، ولی در دردسر آفرینی پایین و موقعیت دوستانه و مبهم این روابط منفی هستند. نتیجه‌گیری: اسناد از زمره عناصر شناختی است که واکنش افراد را به موقعیت­های مختلف تعیین می‌کند. به­ویژه وقتی که به خصومت و عمدی بودن رفتار فردی که باعث ناکامی شده اسناددهی می­شود، باورهایی نظیر باور به دنیای عادلانه، در خدمت نوع اسناددهی و ویژگی‌های فردی افراد،نقش دوگانه و متضاد می­یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسناد، دردسرآفرینی، باور به دنیای عادلانه، واکنش پرخاشگرانه

عنوان انگلیسی Attribution Moderator of Relationship between Belief in a Just World with Female Students’ Aggressive Reaction
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research was conducted with the purpose of studying the moderating role of attribution in relation between belief in a just world with aggressive reaction among female students. Method: Research statistical population were the female students of an art school in Esfahan city (360 persons). Among them as a research sample group, 180 persons were selected using simple random sampling and then randomly assigned to three situations: hostile, benign and ambiguous (each group 60 persons) attribution. Students' attribution of each group has manipulated on the basis of three situationary scenarios. Research instruments including: belief in a just world for self scale (8 items), belief in a just world for others scale (with 8 items), troublemaking (with 3 items), aggressive reaction (with 2 items) and social desirability questionnaire (with 6 items). For entering situation variable (hostile, benign and ambiguous attribution) in data analysis, contrast coding has been used. Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and moderated hierarchical regression analysis. Results: Results from moderated hierarchical regression analysis showed that situational attributaion variable (hostile=1, benign=-1, and ambiguous=0) and trouble making (high and low) have moderating power in relations between belief in a just world for self and others with aggressive reaction. Conclusion: Evidences from separate regression analysis for low and high troublemaking on the basis of three situation, that is hostile, benign and ambiguous situations, revealed that in high troublemaking and hostile group there are positive relations between belief in a just world for self and others with aggressive reaction, but in low troublemaking and in two groups of benign and ambiguous situations, there are negative relations between belief in just word with aggressive reaction. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attribution, Trublemaking, Belief In A Just Word, Aggressive Reaction

نویسندگان مقاله محسن گل‌پرور | Mohsen Golparvar
Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، اصفهان، ایران.

زهرا واثقی | Zahra Vaseghi
Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-151&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات