|
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۳-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر مداخلات عصب روانشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری ریاضی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بررسی اثر مداخلات عصبروانشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری ریاضی. روش: جامعۀ آماری پژوهش را دانشآموزان پسر سوم دبستان (سال تحصیلی 89–88) با ناتوانی های یادگیری ریاضی تشکیل می دادند. برای اجرای این پژوهش، 30 کودک دچار ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و شاهد (15 نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش مداخلات عصبروانشناختی انجام شد. ابزارهای پژوهش آزمون عصبروانشناختی نپسی، مقیاس هوش کودکان وکسلر، آزمون اران کیمت و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات عصبروانشناختی بر عملکرد تحصیلی این دانشآموزان تأثیر دارد. نتیجهگیری: مداخلات عصب روانشناختی همانند مهارت های زیربنایی یادگیری ریاضی میتواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانی های یادگیری ریاضی باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ناتوانیهای یادگیری ریاضی، مداخلات عصبروان شناختی، عملکرد تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of Effectiveness of Neuropsychological Interventions for Improving Academic Performance of Children with Mathematics Learning Disabilitie |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of the current research was to investigation of efficacy of neuropsychological interventions for improving academic performance of children with mathematics learning disabilities. Method: For this purpose, 30 third grade elementary students with math learning disabilities that were selected using multistage random cluster sampling (each group consist of 15 children). The instrument of this research included neuropsychological test of NEPSY, Wechsler Intelligence Scale for Cildren (WISC), Keymath test, math academic performance test and Clinical Interview the design was experimental and neuropsychological interventions was performed in experimental group. Data was analyzed by analysis of Covariance. Conclusions: Findings indicate that neuropsychological interventions can improve academic performance of children with mathematics learning disabilities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mathematics Learning Disabilities, Neuropsychological Interventions, Academic Performance |
|
نویسندگان مقاله |
احمد عابدی | Ahmad Abedi Isfahan University, Isfahan, Iran. عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-152&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|