، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۶-۴۴

عنوان فارسی الگوی ساختاری رابطه خودکارآمدی، سودمندی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطه‌ای یادگیری خود‌نظم‌بخش
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی تاثیر خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده بر پیشرفت تحصیلی، با واسطه‌گری یادگیری خودنظم‌بخش. روش: 400 دانش‌آموز پایه سوم ریاضی فیزیک (200 دختر و 200 پسر) دبیرستان‌های دولتی شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ای شامل سه خرده‌مقیاس پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای برون‌زای خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده اثر مستقیم معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند، همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده با پیشرفت تحصیلی از طریق یادگیری خود‌نظم‌بخش میانجی‌گری شد. در این الگو تمام وزن‌های رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیش‌بینی‌کننده 0/54 از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند. نتیجه‌گیری:در مجموع یافته‌ها نشان می‌دهد که خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده مستقیماً و با واسطه یادگیری خود‌نظم‌بخش بر پیشرفت تحصیلی تأثیر دارند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی، سودمندی ادراک شده، یادگیری خودنظم‌بخش، پیشرفت تحصیلی، الگویابی معادلات ساختاری

عنوان انگلیسی Structural Model of the Relationship Between Self-efficacy Perceived Instrumentality and Academic Achievement: Investigating the Mediating Role of Self-regulating Learning
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to investigate the impact of self-efficacy and perceived instrumentality on academic achievement through the mediation of self-regulating learning. Method: For this reason, 400 eleventh students (200 male, 200 female) were chosen randomly and completed a questionnaire which consists 3 sub scales. Results: The structural modeling analysis indicated that self-efficacy and perceived instrumentality had a direct and significant impact on academic achievement, and the result indicated that relationship between self-efficacy and perceived instrumentality was mediated by self-regulating learning. Conclusion: In this model, all regression weights were statistically significant and predictors explained %54 variance of academic achievement. In general, the results indicated the direct and indirect impact of self-efficacy and perceived instrumentality (through mediation of self-regulating learning) on academic achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Efficacy, Perceived Instrumentality, Self-Regulating Learning And Structural Equation Modeling

نویسندگان مقاله زهرا نقش | Zahra Naghsh
Tehran University, Tehran, Iran.
روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

محمود قاضی طباطبایی | Mohmood Ghazi Tababaee
Dept. of Social Science, Tehran University, Tehran, Iran.
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

رضا علی طرخان | Reza Ali Tarkhan
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-157&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات