|
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۶-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی ساختاری رابطه خودکارآمدی، سودمندی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطهای یادگیری خودنظمبخش |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بررسی تاثیر خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده بر پیشرفت تحصیلی، با واسطهگری یادگیری خودنظمبخش. روش: 400 دانشآموز پایه سوم ریاضی فیزیک (200 دختر و 200 پسر) دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامهای شامل سه خردهمقیاس پاسخ دادند. یافتهها: نتایج بهدست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای برونزای خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده اثر مستقیم معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند، همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده با پیشرفت تحصیلی از طریق یادگیری خودنظمبخش میانجیگری شد. در این الگو تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیشبینیکننده 0/54 از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند. نتیجهگیری:در مجموع یافتهها نشان میدهد که خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده مستقیماً و با واسطه یادگیری خودنظمبخش بر پیشرفت تحصیلی تأثیر دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارآمدی، سودمندی ادراک شده، یادگیری خودنظمبخش، پیشرفت تحصیلی، الگویابی معادلات ساختاری |
|
عنوان انگلیسی |
Structural Model of the Relationship Between Self-efficacy Perceived Instrumentality and Academic Achievement: Investigating the Mediating Role of Self-regulating Learning |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to investigate the impact of self-efficacy and perceived instrumentality on academic achievement through the mediation of self-regulating learning. Method: For this reason, 400 eleventh students (200 male, 200 female) were chosen randomly and completed a questionnaire which consists 3 sub scales. Results: The structural modeling analysis indicated that self-efficacy and perceived instrumentality had a direct and significant impact on academic achievement, and the result indicated that relationship between self-efficacy and perceived instrumentality was mediated by self-regulating learning. Conclusion: In this model, all regression weights were statistically significant and predictors explained %54 variance of academic achievement. In general, the results indicated the direct and indirect impact of self-efficacy and perceived instrumentality (through mediation of self-regulating learning) on academic achievement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Self-Efficacy, Perceived Instrumentality, Self-Regulating Learning And Structural Equation Modeling |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا نقش | Zahra Naghsh Tehran University, Tehran, Iran. روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
محمود قاضی طباطبایی | Mohmood Ghazi Tababaee Dept. of Social Science, Tehran University, Tehran, Iran. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
رضا علی طرخان | Reza Ali Tarkhan کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-157&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|