، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۶۰-۶۸

عنوان فارسی رابطۀ فراشناخت و استعاره با خود-نظم بخشی
چکیده فارسی مقاله هدف: تعیین رابطۀ فراشناخت و استعاره با خود-نظم­ بخشی دانش ­آموزان. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است، و در آن ابتدا 150 دانش­ آموز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و پرسشنامه ­های حالت فراشناختی اوینل و عابدی، خود-نظم­بخشی پنیتریچ و دی‌گروت و آزمون افتراق معنایی آزگود را تکمیل کردند. برای تحلیل داده­ های مربوط به 139 دانش­آموز (64 پسر، 75 دختر) از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری یک­راهه استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین فراشناخت و استعارۀ زندگی با خود-نظم‌بخشی رابطۀ مثبت وجود دارد و این رابطه در حدود 64 درصد از واریانس خود-نظم‌بخشی را پیش ­بینی می­کند. علاوه بر این، تفاوت دانش ­آموزان مناطق دو و شش شهر تهران در فراشناخت و استعارۀ خود و استعارۀ زندگی معنادار است؛ یعنی وضعیت فراشناخت و استعارۀ دانش ­آموزان منطقۀ شش بهتر از دانش ­آموزان منطقۀ دو است. نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش، همسو با سایر پژوهش­ها، نشان می­دهد که خود- نظم­بخشی با فراشناخت و استعاره رابطه دارد. پس آموزش مؤلفه­ هـای فراشناختـی می­توانـد در کیفیـت استعـاره­ ها و خود-نظم­بخشی دانش­ آموزان تأثیر بگذارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراشناخت، استعارۀ خود، استعارۀ زندگی، خود- نظم‌بخشی

عنوان انگلیسی The Relationship of Metacognition and Metaphor with Self-regulation
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this research was to examine the relationship of metacognition and metaphor with students self–regulation. Method: In this correlation a study, first 150 students were chosen with cluster sampling method and completed three Questionnaires: The O'NELL & ABEDI Metacognitive State, The Pintrich & De Groot Self–Regulation and The Osgood Semantic Differential Questionnaire. One way multivariate analysis of variance and multiple regression were used in order to analyze 139 students' data (64 male, 75 female). Results: Results indicated that there is a positive relationship between metacognition and metaphor with self-regulation. Metacognition and metaphor can predicted 64% of self–regulation variance. In addition the difference between the tow and the six regions students in metacognition and metaphor was significant and the six region students had better state than The tow region students in this variables. Conclusion: Results in this study, like orther researches, show that self–regulation is related to metacognition and metaphor. Then metacognitive components training can be effective in student's metaphors and self–regulation. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Metacognition, Self-Metaphor, Life-Metaphor, Self–Regulation

نویسندگان مقاله محمدحسین سالاری‌فر | Mohammad Hosein Salarifar
Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
روانشناسی عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

محمدعلی مظاهری | Mohammad Ali Mazaheri
Associate Professor of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-160&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات