|
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۶۷-۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعههای اختلال کمبود توجه – بیشفعالی بر اساس مدل بارکلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: مقایسۀ کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه های اختلال کمبودتوجه- بیشفعالی بر اساس مدل بارکلی. روش: در این مطالعه علی- مقایسه ای است، 50 دانش آموز پسر9 تا 11 سالۀ مبتلا به اختلال کمبودتوجه- بیشفعالی با استفاده از پرسشنامۀ علایم مرضی کودکان-4 (CSI-4)، مصاحبۀ تشخیصی بالینی و آزمون هوش ریون انتخاب شدند. آزمودنیها به دو گروه 25 نفرۀ مبتلا به نوع بیش فعالی- تکانشگری غالب (ADHD-PHI) و نوع بیتوجهی غالب (ADHD-PI) تقسیم و سپس با آزمون بندر گشتالت، آزمون زمان واکنش تشخیصی و تکالیف محقق ساخته ارزیابی شدند. داده ها به کمک آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته ها: دو گروه در بازداری رفتاری (P=0/001) و خودتنظیمی هیجان و انگیزش (P=0/01و P=0/001) تفاوت معنادار داشتند. به عبارتی، عملکرد دانش آموزان مبتلا به کمبود توجه، در بازداری رفتاری و خودتنظیمی هیجان و انگیزش بهتر از گروه بیشفعال بود. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که دو گروه از نظر سبب شناسی از یکدیگر متمایزند. به علاوه، مشخص شد که به دلیل وجود نقص اولیه در بازداری رفتاری، مشکلات و نارسایی های گروه مبتلا به نوع بیش فعالی- تکانشگری غالب در کارکردهای اجرایی بیشتر از گروه مبتلا به نوع بی توجهی غالب است. از این رو، نظریۀ بارکلی در زمینۀ اختلال کمبودتوجه- بیش فعالی تأیید شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظریۀ بارکلی، بیشفعالی- تکانشگری، بیتوجهی غالب، بازداری رفتاری، خودتنظیمی هیجان و انگیزش |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of self-regulation of Emotional and Motivational Executive Functions in Subtypes of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder Based on Barkley's Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Comparison of self-regulation of emotional and motivational executive functions in subtypes of attention-deficit/hyperactivity disorder based on Barkley's model. Method: In this ex post facto research, 50 male students with ADHD (ages 9 to 11) were selected using Child Symptom Inventory-4 (SCI-4), clinical interview and Raven's Intelligence Test. The subjects were assigned to two groups of ADHD-PHI (predominantly hyperactive-impulsive type) and ADHA-PI (predominantly inattentive type) with 25 subjects in each group. The subjects were then assessed by Bender-Gestalt Test, Discriminative Reaction Time Test, and researcher-made tasks. Data were analyzed using multivariate analysis of variance. Results: There was a significant difference between two groups in behavioral inhibition (P=0.001) and self-regulation of emotion and motivation (P=0.001 and P=0.01). In other words, the students with ADHA-PI had a better performance in behavioral inhibition and self-regulation of emotion and motivation in comparison with the group with ADHD-PHI. Conclusion: In general, findings suggest that both groups can be differentiated based on etiological factors. Furthermore, it was demonstrated that due to a primary deficit in behavioral inhibition in ADHD-PHI, this group had more difficulties and deficiencies on executive functions than the group with ADHD-PI. Therefore, Barkley's model of ADHD was confirmed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Barkley&apos,s Model, ADHD-PHI, ADHD-PI, Behavioral Inhibition, Self-Regulating Of Emotion And Motivation |
|
نویسندگان مقاله |
تورج هاشمی نصرتآباد | Touraj Hashemi Nosrat Abad Tabriz University, Tabriz, Iran. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
مجید محمود علیلو | Majid Mahmoud Alilou Tabriz University, Tabriz, Iran. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
فاطمه نعمتی سوگیتپه | Fatemeh Ne'mati Sougi Tapeh Tabriz University, Tabriz, Iran. دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
حسینعلی غلام رستمی | Hossein Ali Gholam Rostami Tabriz University, Tabriz, Iran. کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-162&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|