، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۶۷-۷۷

عنوان فارسی مقایسه کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه‌های اختلال کمبود توجه – بیش‌فعالی بر اساس مدل بارکلی
چکیده فارسی مقاله هدف: مقایسۀ کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه ­های اختلال کمبود­توجه- بیش­فعالی بر اساس مدل بارکلی.  روش: در این مطالعه علی- مقایسه ­ای است، 50 دانش ­آموز پسر9 تا 11 سالۀ مبتلا به اختلال کمبود­توجه- بیش­فعالی با استفاده از پرسشنامۀ علایم مرضی کودکان-4 (CSI-4)، مصاحبۀ تشخیصی بالینی و آزمون هوش ریون انتخاب شدند. آزمودنی­ها به دو گروه 25 نفرۀ مبتلا به نوع بیش­ فعالی- تکانشگری غالب (ADHD-PHI) و نوع بی­توجهی غالب (ADHD-PI) تقسیم و سپس با آزمون بندر گشتالت، آزمون زمان واکنش تشخیصی و تکالیف محقق­ ساخته ارزیابی شدند. داده ­ها به کمک آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته­ ها: دو گروه در بازداری رفتاری (P=0/001) و خودتنظیمی هیجان و انگیزش (P=0/01و P=0/001) تفاوت معنادار داشتند. به عبارتی، عملکرد دانش ­آموزان مبتلا به کمبود توجه، در بازداری رفتاری و خودتنظیمی هیجان و انگیزش بهتر از گروه بیش­فعال بود.  نتیجه­ گیری: یافته­ های این پژوهش حاکی از آن است که دو گروه از نظر سبب­ شناسی از یکدیگر متمایزند. به ­علاوه، مشخص شد که به دلیل وجود نقص اولیه در بازداری رفتاری، مشکلات و نارسایی­ های گروه مبتلا به نوع بیش ­فعالی- تکانشگری غالب در کارکردهای اجرایی بیشتر از گروه مبتلا به نوع بی­ توجهی غالب است. از این رو، نظریۀ بارکلی در زمینۀ اختلال کمبود­توجه- بیش­ فعالی تأیید شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریۀ بارکلی، بیش‌فعالی- تکانشگری، بی‌توجهی غالب، بازداری رفتاری، خودتنظیمی هیجان و انگیزش

عنوان انگلیسی Comparison of self-regulation of Emotional and Motivational Executive Functions in Subtypes of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder Based on Barkley's Model
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Comparison of self-regulation of emotional and motivational executive functions in subtypes of attention-deficit/hyperactivity disorder based on Barkley's model. Method: In this ex post facto research, 50 male students with ADHD (ages 9 to 11) were selected using Child Symptom Inventory-4 (SCI-4), clinical interview and Raven's Intelligence Test. The subjects were assigned to two groups of ADHD-PHI (predominantly hyperactive-impulsive type) and ADHA-PI (predominantly inattentive type) with 25 subjects in each group. The subjects were then assessed by Bender-Gestalt Test, Discriminative Reaction Time Test, and researcher-made tasks. Data were analyzed using multivariate analysis of variance. Results: There was a significant difference between two groups in behavioral inhibition (P=0.001) and self-regulation of emotion and motivation (P=0.001 and P=0.01). In other words, the students with ADHA-PI had a better performance in behavioral inhibition and self-regulation of emotion and motivation in comparison with the group with ADHD-PHI. Conclusion: In general, findings suggest that both groups can be differentiated based on etiological factors. Furthermore, it was demonstrated that due to a primary deficit in behavioral inhibition in ADHD-PHI, this group had more difficulties and deficiencies on executive functions than the group with ADHD-PI. Therefore, Barkley's model of ADHD was confirmed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Barkley&apos,s Model, ADHD-PHI, ADHD-PI, Behavioral Inhibition, Self-Regulating Of Emotion And Motivation

نویسندگان مقاله تورج هاشمی نصرت‌آباد | Touraj Hashemi Nosrat Abad
Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

مجید محمود علی‌لو | Majid Mahmoud Alilou
Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

فاطمه نعمتی سوگی‌تپه | Fatemeh Ne'mati Sougi Tapeh
Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکترای روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

حسین‌علی غلام رستمی | Hossein Ali Gholam Rostami
Tabriz University, Tabriz, Iran.
کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-162&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات