، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۹-۱۸

عنوان فارسی بررسی پردازش عصب شناختی ریتم در موسیقی دستگاهی ایران با استفاده از روش های تصویربرداری از مغز
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی نحوه پردازش ریتم در موسیقی دستگاهی ایران با استفاده از fMRI. روش: به 12 نفر موسیقی‌دان راست‌دست با حدود سنی 30-20 سال قطعاتی از دستگاه ماهور به دو شکل ریتمیک و غیرریتمیک و با ترتیب تصادفی ارایه و میزان افزایش فعالیت نواحی مختلف مغزی آنها بررسی شد. یافته‌ها: نواحی خاص از مغز هنگام ارایه هر یک از قطعات ماهور ریتمیک و غیرریتمیک فعال می‌شود. بیشترین میزان فعالیت هنگام ارایه قطعات ماهور غیرریتمیک در نیمکره راست و در نواحی شکنج پیشانی میانی، پلنیوم گیجگاهی و شکنج گیجگاهی فوقانی مشاهده شد. قطعات ماهور ریتمیک نیز موجب افزایش فعالیت نیمکره چپ به ویژه نواحی آمیگدال قطب پیشانی، قشر مخ حدقه‌ای، بخش قدامی شکنج گیجگاهی میانی و قشر اولیه حرکتی شد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت، جانبی شدن نقش مهمی در درک ریتم دارد. بر اساس مدل سلسله‌مراتبی نیز می‌توان داده‌ها را تفسیر کرد، به این معنا که هر اندازه موسیقی دارای عناصر پیچیده‌تر چون ریتم باشد،‌ سطوح بالاتری از مغز را فعال می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موسیقی دستگاهی ایران، ریتم، مغز، تصویربرداری عملکردی با تقویت مغناطیسی

عنوان انگلیسی Investigation the Neurological Processing of Rhythm in Persian Dastgah Music Using Neuroimaging Techniques
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The investigation of rhythm processing in Iranian "Dastgah" music using fMRI. Method: 12 right handed musicians with the age range of 20-30 years listened to rhythmic and non-rhythmic pieces of Mahour Dastgah in a random order, and their brain activation was measured. Results: Pieces of rhythmic and non-rhythmic Mahour activated specific parts of the brain. The regions most activated during non-rhythmic Mahour pieces included right middle frontal gyrus, right planum temporal, and right superior temporal gyrus. Also, rhythmic Mahour pieces activated left Amygdala, left frontal pole, left orbitofrontal cortex, left middle temporal gyrus, and left primary motor cortex. Conclusion:  Based on the findings of the present study, it could be concluded that laterality plays an important role in the appreciation of rhythm. The data can be also interpreted based on the hierarchical model, meaning that music possessing a higher level of complex factors such as rhythm, is processed in higher levels of the brain.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Persian Dastgah Music, Rhythm, brain, fMRI

نویسندگان مقاله فرزانه پولادی | Farzane Pouladi
Tehran University, Tehran, Iran.
دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

جواد حاتمی | Javad Hatami
Tehran University, Tehran, Iran.
دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

محمدعلی عقابیان | Mohammad Ali Oghabian
Tehran University, Tehran, Iran.
دانشگاه تهران، تهران، ایران.

علی زاده‌محمدی | Ali Zadeh Mohammadi
Beheshti University, Tehran, Iran.
پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-98&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات