، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۸

عنوان فارسی بررسی الگوی سازوکارهای دفاعی با توجه به میزان تفکر خلاق
چکیده فارسی مقاله هدف: در این پژوهش، برای فهم بیشتر ویژگی­های شخصیتی متفاوت افراد دارای تفکر خلاق، کمّیت و کیفیت سازوکار­های دفاعی و سبک دفاعی آنها بررسی شده است. روش: ابتدا با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، 258 نفر از دانشجویان دختر کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه تربیت مدرس، پرسشنامۀ تفکر خلاق عابدی را تکمیل کردند. سپس از میان این شرکت­کنندگان، دو گروه 30 نفری از آزمودنی­هایی که بیشترین و کمترین نمرات را در این آزمون گرفته بودند، به عنوان دو گروه مقایسۀ پژوهش انتخاب شدند. برای سنجش سبک و سازوکار­های دفاعی از پرسشنامۀ سبک­های دفاعی استفاده شد. در پایان، داده­ها به وسیلۀ آزمون t برای گروه­های مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: افراد دارای تفکر خلاق و افرادی که از تفکر خلاق کمتری برخوردارند، در نرخ کلّی استفاده از سازوکارهای دفاعی تفاوتی با هم ندارند. سبک دفاعی افراد دارای تفکر خلاق، رشدیافته­تر از افراد دارای تفکر کمتر خلاق است؛ و افراد دارای تفکر کمتر خلاق، بیشتر از الگوی سازوکارهای دفاعی رشدنایافته استفاده می­کنند. به طور کلّی، ویژگی اصلی الگوی دفاعی گروه دارای تفکر خلاق، در مقایسه با گروه دارای تفکر کمتر خلاق، استفادۀ زیاد آنها از سازوکار­های دفاعی رشدیافتۀ والایش، طنز و پیشاپیش­نگری و سازوکار­های رشدنایافتۀ دلیل­تراشی، تجزیه و انکار است؛ در حالی که مشخصۀ اصلی الگوی دفاعی گروه دارای تفکر کمترخلاق، استفادۀ زیاد آنها از سازوکارهای دفاعی رشدنایافتۀ فرافکنی، به عمل­درآوری، دوپاره‌سازی، رفتار پرخاشگرانه- منفعلانه، خیال­پردازی، جابه­جایی و جسمانی­سازی است. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعۀ حاضر بار دیگر بر اهمیت تفاوت گذاشتن بین دو حوزۀ عمدۀ خلاقیت تأکید می­کند. به علاوه، همسو با یافته­های تحقیقات پیشین، نتایج نشان می­دهند که افراد دارای تفکر خلاق به دلیل استفاده از نوعی سبک دفاعی خلاق، از افراد دارای تفکر کمترخلاق متمایزند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر خلاق، سازوکارهای دفاعی، سبک دفاعی خلاق

عنوان انگلیسی The Study of Defense Mechanisms Pattern Regarding Creative Thinking Level
چکیده انگلیسی مقاله Objective:  In this study, in order to develop a more thorough understanding of personality characteristics of creative people, the quantity and quality of defence mechanisms and their defensive style was studied. Method: 258 female Master's and PhD students in Tarbiat Modares University were selected via convenience sampling, and completed Abedi Creative Thinking Questionnaire. Thereafter, two groups of 30 subjects with the highest and lowest scores in the questionnaire were chosen as experimental groups to be compared. Defensive Style Questionnaire (DSQ-40) was used to analyze defensive styles and mechanisms. Finally, the data were analyzed using t-test for the independent groups. Results: The results indicated that individuals with high or lower creative thinking showed no difference regarding the general use of defence mechanisms. Also, the findings showed that individuals with more creative thought and those with less creative thought make use of more mature defence style and less mature defence mechanisms respectively. In general the main defence characteristics of individuals with more creative thought in comparison with individuals with less creative thought is their frequent use of more mature defence mechanisms such as sublimation, humour and anticipation, and immature mechanisms such as rationalisation, dissociation and denial; however, the main defence characteristics of individuals with less creative thought was the frequent use of immature defence mechanisms such as projection, acting out, splitting, passive aggressive behaviour, fantasy, displacement and somatisation. Conclusion: The findings of the present study once again emphasizes the importance of distinguishing between two domains of creativity. In addition, in line with findings of previous studies, the results indicate that creative individuals are distinguished from individuals with less creativity due to their creative defensive styles. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Creative Thinking, Defense Mechanism, Creative Defensive Style

نویسندگان مقاله طاهره اورنگ | Tahereh Ourang
Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
روان‌شناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

پرویز آزادفلاح | Parviz Azad Fallah
Psychology Dept. Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

محمود دژکام | Mahmoud Dezhkam
Medical Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه علوم پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-101&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات