، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۸۲-۹۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر استفاده از تمرینات ادراکی – حرکتی بر اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت سالۀ مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف: این مطالعه تأثیر استفاده از مهارت­های ادراکی- حرکتی را بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت سالۀ مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش­فعالی بررسی کرده است. روش: در این پژوهش که از نوع شبه­تجربی است، 26کودک پنج تا هشت سالۀ مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش­ فعالی مراجعه­کننده به چهار مرکز کاردرمانی، به صورت تصادفی، به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامۀ کانرز والدین، سیاهۀ رفتاری کودکان، آزمون کفایت حرکتی بروینینکس- اوزرتسکی بود. پس از اجرای مداخله که شامل شش هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بود، از مادران دو گروه آزمایش و شاهد خواسته شد مجدداً سیاهۀ رفتاری کودکان را تکمیل کنند. برای ارزیابی پس از مداخله، از آزمون مقیاس حرکتی کودکان بروینینکس اوزرتسکی برای کودکان استفاده شد. یافته ­ها: پس از پایان دورۀ مداخله، تمام حیطه­ های مهارت­های ادراکی- حرکتی (مجموع حرکات درشت، جمع حرکات ظریف، هماهنگی اندام فوقانی و نمرۀ کلی آزمون) بهبود و در حیطۀ مشکلات رفتاری (اضطراب، مشکلات اجتماعی، مشکلات توجه، رفتارهای پرخاشگری، مشکلات دیگر) میانگین گروه آزمایش کاهش قابل ­ملاحظه­ ای نشان داد. در حیطۀ حرکات ظریف و نمرۀ کلی آزمون کفایت حرکتی بروینینکس- اوزرتسکی در گروه شاهد نیز بین پیش­آزمون و پس­آزمون تفاوت معناداری دیده شد. در اختلالات رفتاری هم نتایج نشان‌دهندۀ کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب بود. نتیجه­ گیری: به­نظر می‌رسد که بهبود مهارت­های حرکتی کودکان این مطالعه باعث شده است که این کودکان در موقعیت­های بازی، تحصیلی و فعالیت­های روزانه احساس کفایت و شایستگی بیشتری کنند. میزان کسب موفقیت­های بیشتر، شکست­های کمتر و در نتیجه ارزیابی­های مثبت ­تر، به کاهش پرخاشگری، اضطراب، مشکلات دیگر و به طور کلی مشکلات رفتاری کودکان این مطالعه منجر شد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های ادراکی- حرکتی، اختلالات رفتاری، اختلال کمبود توجه- بیش فعالی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Using Perceptual-Motor Practices on Behavioral Disorder among Five to Eight Year Old Children with Attention Deficit Hyper Activity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study investigates the effectiveness of using perceptual-motor skills on the decrease in behavioral disorders of five to eight year old children with ADHD. Method: In this quasi-experimental study, 26 five to eight year old children with ADHD referred to four occupational therapy centers were randomly divided into an experimental and a control group. Research instruments included Parents Rating Scale (CPRS-48), Child behavior check list (CBCL), Bruninks – Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOMT). After the intervention, which included a six week perceptual-motor practice, mothers were asked to fill out the behavioral checklists again. BOMT was used for post-intervention assessment. Results: At the end of the intervention period all motor component scores (gross movments , fine movements, upper limb speed and dexterity and total score) showed significant improvement. Behavioral disorders (anxiety, social problems, attention problems, aggressive behaviors and others) also showed . In addition, children in the control group showed significant improvement in fine movement and BOMT total score, as well as a decrease in aggressive behaviors and anxiety. Conclusion: The improvement of motor skills in children in this study appears to have resulted in a feeling of competency as well as daily activities and academic situations. More success, less failure, and finally more positive evaluations led to a decrease in aggression, anxiety and other behavioral problems in general among the children in this study. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Perceptual-Motor Skills, Behavioral Disorders, Attention Deficit Hyperactivity Disorder

نویسندگان مقاله فائزه دهقان | Faezeh Dehghan
University of Health and Rehabilitation Studies, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

فاطمه بهنیا | Fatemeh Behnia
University of Health and Rehabilitation Studies, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی،‌ دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

نسرین امیری | Nasrin Amiri
University of Health and Rehabilitation Studies, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

ابراهیم پیشیاره | Ebrahim Pishyareh
University of Health and Rehabilitation Studies, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

مریم صفرخانی | Maryam Safarkhani
Institute for Cognitive Science Studies, Pardis, Iran.
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، پژوهشکده علوم شناختی، پردیس، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-104&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات