|
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۸۲-۹۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر استفاده از تمرینات ادراکی – حرکتی بر اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت سالۀ مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیشفعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این مطالعه تأثیر استفاده از مهارتهای ادراکی- حرکتی را بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت سالۀ مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیشفعالی بررسی کرده است. روش: در این پژوهش که از نوع شبهتجربی است، 26کودک پنج تا هشت سالۀ مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی مراجعهکننده به چهار مرکز کاردرمانی، به صورت تصادفی، به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامۀ کانرز والدین، سیاهۀ رفتاری کودکان، آزمون کفایت حرکتی بروینینکس- اوزرتسکی بود. پس از اجرای مداخله که شامل شش هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بود، از مادران دو گروه آزمایش و شاهد خواسته شد مجدداً سیاهۀ رفتاری کودکان را تکمیل کنند. برای ارزیابی پس از مداخله، از آزمون مقیاس حرکتی کودکان بروینینکس اوزرتسکی برای کودکان استفاده شد. یافته ها: پس از پایان دورۀ مداخله، تمام حیطه های مهارتهای ادراکی- حرکتی (مجموع حرکات درشت، جمع حرکات ظریف، هماهنگی اندام فوقانی و نمرۀ کلی آزمون) بهبود و در حیطۀ مشکلات رفتاری (اضطراب، مشکلات اجتماعی، مشکلات توجه، رفتارهای پرخاشگری، مشکلات دیگر) میانگین گروه آزمایش کاهش قابل ملاحظه ای نشان داد. در حیطۀ حرکات ظریف و نمرۀ کلی آزمون کفایت حرکتی بروینینکس- اوزرتسکی در گروه شاهد نیز بین پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری دیده شد. در اختلالات رفتاری هم نتایج نشاندهندۀ کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب بود. نتیجه گیری: بهنظر میرسد که بهبود مهارتهای حرکتی کودکان این مطالعه باعث شده است که این کودکان در موقعیتهای بازی، تحصیلی و فعالیتهای روزانه احساس کفایت و شایستگی بیشتری کنند. میزان کسب موفقیتهای بیشتر، شکستهای کمتر و در نتیجه ارزیابیهای مثبت تر، به کاهش پرخاشگری، اضطراب، مشکلات دیگر و به طور کلی مشکلات رفتاری کودکان این مطالعه منجر شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارتهای ادراکی- حرکتی، اختلالات رفتاری، اختلال کمبود توجه- بیش فعالی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Using Perceptual-Motor Practices on Behavioral Disorder among Five to Eight Year Old Children with Attention Deficit Hyper Activity Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The present study investigates the effectiveness of using perceptual-motor skills on the decrease in behavioral disorders of five to eight year old children with ADHD. Method: In this quasi-experimental study, 26 five to eight year old children with ADHD referred to four occupational therapy centers were randomly divided into an experimental and a control group. Research instruments included Parents Rating Scale (CPRS-48), Child behavior check list (CBCL), Bruninks – Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOMT). After the intervention, which included a six week perceptual-motor practice, mothers were asked to fill out the behavioral checklists again. BOMT was used for post-intervention assessment. Results: At the end of the intervention period all motor component scores (gross movments , fine movements, upper limb speed and dexterity and total score) showed significant improvement. Behavioral disorders (anxiety, social problems, attention problems, aggressive behaviors and others) also showed . In addition, children in the control group showed significant improvement in fine movement and BOMT total score, as well as a decrease in aggressive behaviors and anxiety. Conclusion: The improvement of motor skills in children in this study appears to have resulted in a feeling of competency as well as daily activities and academic situations. More success, less failure, and finally more positive evaluations led to a decrease in aggression, anxiety and other behavioral problems in general among the children in this study. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Perceptual-Motor Skills, Behavioral Disorders, Attention Deficit Hyperactivity Disorder |
|
نویسندگان مقاله |
فائزه دهقان | Faezeh Dehghan University of Health and Rehabilitation Studies, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
فاطمه بهنیا | Fatemeh Behnia University of Health and Rehabilitation Studies, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
نسرین امیری | Nasrin Amiri University of Health and Rehabilitation Studies, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
ابراهیم پیشیاره | Ebrahim Pishyareh University of Health and Rehabilitation Studies, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
مریم صفرخانی | Maryam Safarkhani Institute for Cognitive Science Studies, Pardis, Iran. کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، پژوهشکده علوم شناختی، پردیس، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-104&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|