|
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۸۳-۱۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین انتقادی جایگاه علوم اعصاب، در قلمرو دانش و عمل تربیت |
|
چکیده فارسی مقاله |
رشد سریع فنون تصویربرداری عصبی در سالهای اخیر، امکان فوق العادهای برای پژوهشگران فراهم کرده است تا فهم بهتری از ساختار و کارکرد مغز انسان بهدست آورند. در پرتو بهره گیری از این فنآوری های تصویربرداری عصبی پیشرفته، یافته های پژوهشگران حیطۀ مغز، در زمینۀ تفکر، هیجان، انگیزش، یادگیری و رشد، موجی از بینش های جدید به دنبال داشته که تبیین های موجود دربارۀ موضوعات تربیتی را تحت تأثیر جدی قرار داده است. از این رو، بسیاری از متخصصان علوم اعصاب و تربیت ادعا میکنند که برقراری پیوند بین علوم اعصاب و علوم تربیتی میتواند نقش عمده ای در بهبود دانش، سیاست و عمل تربیتی ایفا کند. کاربرد و دلالتها و کاربردهای تربیتی معتبر استنباط شده از یافته های علوم اعصاب نیز از این ادعا حمایت میکنند؛ اما با وجود این، به نظر برخی منتقدان، رابطۀ میان کارکردهای عصبی و عمل تربیتی بسیار محدود و شکاف بین علوم اعصاب و علوم تربیتی به قدری زیاد است که امکان برقراری پیوند مستقیم بین آنها وجود ندارد و باید رشته های دیگری همچون «روانشناسی شناختی» و یا «علوم اعصابشناختی» واسطۀ برقراری این پیوند شوند. اما از چشمانداز تربیتی، ماهیت دانش تربیت به عنوان یک دانش کاربردی ایجاب میکند که برای دستیابی به اهداف تربیتی، از علوم اعصاب نیز همچون سایر علوم توصیفی (از قبیل روانشناسی و جامعه شناسی) استفاده شود که این امر از طریق استخراج دلالتها و کاربردهای تربیتی معتبر از مبانی اعصاب شناختی تربیت محقق خواهد شد. بنابراین، ایجاد پیوند بین این دو دانش هم ضروری و هم امکان پذیر است، چرا که میتوان در تعامل و تلفیق با «فلسفۀ تربیتی»، «جامعه شناسی تربیتی»، و «روانشناسی تربیتی» از «اعصابشناسی تربیتی (علوم اعصاب تربیتی)» هم برای بهبود دانش، سیاست و عمل تربیت بهره گرفت. با این وجود، مهمترین اصل درخور توجه در این ارتباط، اصل هوشیاری و احتیاط در تفسیر و استفاده تربیتی از یافته های پژوهش مغز است که تحقق این امر هم مستلزم فراهم کردن زمینۀ تعامل و مشارکت سازنده و واقعی بین دانشمندان و پژوهشگران علوم اعصاب و تربیت و تلفیق علوم اعصاب شناختی و علوم اعصاب تربیتی در برنامههای درسی علوم تربیتی و تربیت معلم است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
علوم اعصاب و تربیت، تربیت سازگار با مغز، مبانی عصب شناختی تربیت |
|
عنوان انگلیسی |
Critical Explanation of the Place of Neuroscience in the Field of Educational Knowledge and Practice |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Rapid development of neuroimaging techniques in recent years has provided excellent opportunity for researchers in better understanding the structure and function of the human brain. In light of these advanced technologies, findings of brain researchers have resulted a wave of new insights about thinking, emotion, motivation, learning and development, which have in turn influenced existing explanations about educational issues. Therefore, many neuroscientists and educators claim that establishing a link between neuroscience and education could play a major implementations in the improvement of knowledge, policy and practice in education. Valid educational applications and implementations from neuroscience finding also support this claim. Nevertheless, some critics believe that there is only a limited relationship between neural functions and educational practice; and the gap between neuroscience and education is so far that establishing a direct link between them is impossible, and that disciplines such as "cognitive psychology" and "cognitive neuroscience" should be used as mediators to establish this link. However, from the educational viewpoint, educational science as an applied science naturally tends to benefit from neuroscience as well as other descriptive sciences (e.g. psychology and sociology). This will be possible through the extraction of educational principles from neuroscientific foundation of education. Therefore, establishing a link between these two fields is both possible and necessary. Integrating "educational philosophy", "educational sociology" and "educational psychology" with "educational neuroscience" can help the improvement of knowledge, policy and practice of education. However, the most important principle that required serious consideration is the cautious and prudent in interpretation and applying of brain research findings in educational contexts. To this end, a basis for constructive cooperation and interaction between neuroscientists and educational researchers should be provided; and the integration of cognitive neuroscience and educational neuroscience should be incorporated into the curricula of educational science and teacher education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education and Neurosciences, Brain Compatible Education, Neuro-scientific Foundations of Education |
|
نویسندگان مقاله |
علی نوری | Ali Nouri Curriculum Studies, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
محمود مهرمحمدی | Mahmoud Mehrmohammadi Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-89&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|