، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۵

عنوان فارسی مقایسه نیم‌رخ حافظه‌ی کودکان عادی با کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری در املا، ریاضی و روخوانی
چکیده فارسی مقاله هدف: مقایسه حافظۀ کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری در املا، ریاضی، و روخوانی با کودکان عادی پایۀ چهارم ابتدایی شهر اصفهان. روش: از بین دانش‌آموزان پایۀ چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 86-1385، چهار گروه 15 نفری (15 دانش‌آموز عادی، 15 دانش‌آموز دچار ناتوانی در املا، 15 دانش‌آموز دچار ناتوانی در ریاضی و 15 دانش‌آموز دچار ناتوانی در روخوانی) به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری حافظۀ آزمودنی‌ها، خرده‌آزمون حافظۀ آزمون هوش وکسلر به صورت انفردی اجرا شد. نتایج به روش تحلیل واریانس و آزمون توکی تحلیل شد. یافته‌ها: این پژوهش نشان داد که بین نیم‌رخ حافظۀ کودکان عادی و کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری در املا، ریاضی و روخوانی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: حافظۀ دانش‌آموزان دچار ناتوانی‌های یادگیری مشکل جدی دارد و دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری املا نسبت به دو گروه دیگر حافظۀ ضعیف‌تری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه، ناتوانی‌های یادگیری، ناتوانی در یادگیری املا، ناتوانی در یادگیری ریاضی، ناتوانی در یادگیری روخوانی.

عنوان انگلیسی A Comparison of Memory Profile in Normal Children and Children with Learning Disabilities in Dictation, Mathematics and Reading
چکیده انگلیسی مقاله Objective: To compare the memory of children with learning disabilities in dictation, mathematics and reading skills with normal children in fourth grade primary schools in Isfahan. Method: For this purpose, 60 students in 4 groups (15 normal students, 15 students with writing disorder, 15 students with dyscalculia, and 15 students with dyslexia) were selected randomly. The memory subscale of Wechsler Intelligence Scale was administered to the subjects to measure their memory. Data were analyzed using Tukey's test and analysis of variance. Results: The results showed that there is significant difference between the memory of normal children and that of children with dyslexia, dyscalculia, and writing disorder. Conclusion: The memory of children with learning disabilities is significantly problematic; and schoolchildren with writing disorder have weaker memories compared to the other two groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Memory, Learning Disabilities, Writing Disorder, Dyscalculia, Dyslexia

نویسندگان مقاله محمدباقر کجباف | Mohammad Bagher Kajbaf
Isfahan University, Isfahan, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

زهرا لاهیجانیان | Zahra Lahijanian
Isfahan University, Isfahan, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و زبان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

احمد عابدی | Ahmad Abedi
Isfahan University, Isfahan, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و زبان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-57&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات