|
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۵۲-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر کوتاهمدت آموزش کارکردهای اجرایی، بر کاهش نشانههای کمبود توجه و بیشفعالی در دانشآموزان پسر دورۀ ابتدایی شهر اصفهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بررسی اثر کوتاه مدت آموزش کارکردهای اجرایی بر کاهش نشانه های کمبود توجه و بیشفعالی است. روش: جامعۀ آماری پژوهش، دانش آموزان دورۀ ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی 88- 87 تحصیل میکردند. برای انجام پژوهش، 40 دانش آموز با اختلال کمبود توجه- بیشفعالی (10 نفر گروه کمبود توجه، 10 نفر گروه بیشفعال، 10 نفر گروه شاهد کمبود توجه و10 نفر گروه شاهد بیشفعال را به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. روش تحقیق، آزمایشی بود از پرسشنامۀ نشانههای اختلال کمبود توجه- بیشفعالی )براساس (DSM-IV استفاده شد. آموزش براساس تکنیک بازداری از طریق بازی انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد، آموزش کارکردهای اجرایی در کاهش نشانههای کمبود توجه و بیشفعالی مؤثر واقع شده است. نتیجهگیری: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی بر کاهش نشانههای کمبود توجه- بیشفعالیتأثیر دارد و میتواند در کنار سایر درمان های مربوط به این اختلال مورد توجه قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال کمبود توجه و بیشفعالی، کارکرد اجرایی، بازداری |
|
عنوان انگلیسی |
The Efficacy of Short-Term Executive Functions Training on the Reduction of Symptoms of Attention Deficit and Hyperactivity of Elementary Boy Students in Esfahan Metropolitan Area |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of investigation was to examine the The efficacy of executive functions training on the decrease of symptoms of attention deficit hyperactivity disorder. Method: 40, elementary students (10 students in attention deficit group, 10 students in hyperactive group, 10 students in attention deficit control group, 10 students in hyperactive control group) with attention deficit hyperactive disorder utilizing a random selection sampling. The instrument included DSM-IV ADHD Symptom on the ADHD Checklist. Result: The efficacy of training on the symptoms of attention deficit and hyperactivity student is significant. Conclusion: executive functions training along with other treatment can be affective in decreasing the symptoms of attention deficit and hyperactivity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Executive Function, Inhibition |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه صاحبان | Fateme Saheban Isfahan University, Isfahan, Iran. روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
شعله امیری | Shole Amiri Isfahan University, Isfahan, Iran. استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
محمد باقر کجباف | Mohamad Bagher Kajbaf Isfahan University, Isfahan, Iran. دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
احمد عابدی | Ahmad Abedi استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-60&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|