، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۷۰-۷۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر جنسیت بر نتایج نسخۀ فارسی آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی
چکیده فارسی مقاله هدف: آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی، یکی از آزمون­های موجود برای ارزیابی عملکرد حافظۀ شنوایی- کلامی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخۀ فارسی این آزمون است. روش: در مطالعۀ مقطعی حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، نسخۀ فارسی آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی در 110 جوان (55 زن و 55 مرد) سالم راست دست با میانگین سنی 1/7±21/3 سال (محدودۀ سنی 18 تا 25 سال) اجرا و امتیازات دو گروه با استفاده از آزمون آماری t در نمونه‌های مستقل با یکدیگر مقایسه شد. به‌علاوه، توانایی یادآوری کلمات به صورت تابعی از جایگاه آنها در فهرست، با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره در دو گروه زنان و مردان مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین امتیازات زنان در آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی 1/0± 6/73 و میانگین امتیازات مردان 0/98±6/30 به‌دست آمد. تحلیل آماری، بین میانگین امتیازات دو گروه در آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی، تفاوت معناداری نشان داد (0/025=P). بررسی «اثر سریال» حاکی از آن بود که بین زنان و مردان در یادآوری کلمات ابتدایی و انتهایی تفاوت معناداری وجود ندارد (به‌ترتیب، 0/188= Pو 0/551=P)، اما توانایی دو گروه در یادآوری کلمات میانی، از نظر آماری به طور معنادار تفاوت داشت (0/005=P). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به‌دست آمده، نسخۀ فارسی آزمون دایکوتیک حافظۀ شنوایی- کلامی، تفاوت عملکرد حافظه در دو جنس را نشان می­دهد که با نتایج اکثر آزمون­های این نوع حافظه مشابه است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون دایکوتیک، حافظۀ شنوایی- کلامی، حافظۀ کوتاه‌مدت، جنسیت

عنوان انگلیسی The Effect of Gender on the Results of the Persian Version of Dichotic Auditory-Verbal Memory Test
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The dichotic auditory-verbal memory test (DAVMT) is one of the tests available to assess the function of auditory-verbal memory. The purpose of the present study was to assess the effect of gender on the results of the Farsi version of this test. Method: In this cross-sectional, descriptive and analytical study, the Farsi version of DAVMT was administered to 110 (55 female and 55 male) right-handed young individuals with the mean age of 21.3±1.7 years (ranging from eighteen to twenty-five), and the scores of the two groups were compared in independent samples using t-test. In addition, the ability to recall words as a function of their position in the list was compared between males and females using multivariate ANOVA.  Results: The mean score of "DAVMT" was 6.73±1.0 in females and 6.30±0.98 in males. Statistical analysis showed a significant difference between the scores of the two groups in DAVMT (P=0.025). Analysis of serial effect showed no significant difference between males and females in the recall of words from the primacy and recency regions of the list (primacy, p=0.188; recency, P=0.551). However, the ability to recall words from the middle portion of the list was significantly different between the two groups (P=0.005). Conclusion: Based on the obtained results, the Persian version of "DAVMT" indicates difference in memory function between the two genders, which is in line with the findings of most studies on this type of memory. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dichotic Test, Auditory-Verbal Memory, Short Term Memory, Gender

نویسندگان مقاله مریم آقاملایی | Maryam Aghamolaie
Tehran University, Tehran, Iran.
شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

زهرا جعفری | Zahra Jafari
Iran University, Tehran, Iran.
علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم توانبخشی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

علی اکبر طاهایی | Ali Akbar Tahaie
Iran University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای شنوای ی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

ریحانه توفان | Reyhaneh Toufan
Iran University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

محمدرضا کیهانی | Mohammad Reza Keyhani
Iran University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد آمار زیستی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-64&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات