، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۶۳-۷۴

عنوان فارسی رابطه‌ی باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش، بررسی ارتباط بین باورهای معرفتشناختی (باور به ساده بودن دانش، قطعیت دانش، منبع دانش، توانایی ذاتی یادگیری، یادگیری سریع)، باورهای انگیزشی (باور به کارآمدی شخصی، جهت گیری هدفی تسلطی، عملکردی، بیرونی) و تعیین سهم هر یک از آنها در پیشبینی درگیری شناختی دانشجویان بود . روش: بدین منظور 316 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ( 201 دختر و 115 پسر ) با روش نمونه گیری تک مرحله ای، به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه های معرفت- شناختی، اهداف پیشرفت و راهبردهای انگیزشی در یادگیری در آنها اجرا شد. داده ها با روشهای آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان دادند که درگیری شناختی با متغیرهای خودکارآمدی، جهت گیری هدفی تسلطی، عملکردی و قطعیت دانش همبستگی مثبت معنادار؛ ولی با جهت گیری هدفی بیرونی، یادگیری سریع و توانایی ذاتی یادگیری همبستگی منفی معنادار دارد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که بهترین عامل پیش بینی کننده درگیری شناختی دانشجویان، متغیر انگیزشی خودکارآمدی است و متغیرهای جهتگیری هدفی تسلطی، قطعیت دانش، جنسیت (مؤنث بودن) و توانایی ذاتی یادگیری در رده های بعدی قرار دارند . البته توانایی ذاتی یادگیری با درگیری شناختی همبستگی منفی داشت و نقشاش بازدارنده بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای معرفت شناختی، باورهای انگیزشی، درگیری شناختی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Relationship between Epistemological and Motivational Beliefs in Students with Cognitive Engagement
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of conducting this research was to investigate the relationship between epistemological beliefs (belief in simplicity of knowledge, certainty of knowledge, source of knowledge, innate ability in learning, and quick learning); motivational beliefs (mastery, performance, extrinsic goal orientation and self efficacy) and identifying the relative contribution of each in the prediction of cognitive engagement in students. Method: 316 students of Tabriz Islamic Azad University (201 females and 115 males) were randomly selected using one stage sampling, and completed the epistemological, goal achievement and motivational strategies for learning questionnaires. Data were analyzed using multiple regression analysis and Pearson's correlation test. Results: Results indicated that cognitive engagement was positively correlated with self efficacy and mastery, goal orientation performance, and certainty of knowledge; and negatively correlated with extrinsic goal orientation, quick learning and innate ability in learning. Conclision: Also, results revealed that self efficacy motivational beliefs is the best predictor factor of students' cognitive engagement, and goal oriented mastery, certainty of knowledge, gender and innate ability in learning ranked thereafter. Innate learning ability had a negative relationship with and inhibitory effect on cognitive engagement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Epistemological Beliefs, Motivational Beliefs, Cognitive Engagement, Students

نویسندگان مقاله اکبر رضائی | Akbar Rezaei
Scientific Faculty, Tabriz Payam-e- Nour University, Tabriz, Iran.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز، تبریز، ایران.

ابراهیم آقازاده | Ebrahim Aghazadeh
Scientific Faculty, Tabriz Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.

علی محمدزاده | Ali Mohammadzadeh
Scientific Faculty, East Azarbayjan Payam-e-Nour University, Tabriz, Iran.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-51&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات