|
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۷۵-۸۵
|
|
|
عنوان فارسی |
پژوهش تربیتی: علم یا فلسفه؟ بررسی پیآمدهای روش شناسی علوم شناختی در تعلیم تربیت |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: علوم شناختی با ایجاد زمینه برای همراهی علم و فلسفه، نظریه های مفهومی و تجربی قابل دفاعی از ذهن به دست داده است. در این مقاله، تحولات روش شناختی علوم شناختی و مدهای آن در روش شناسی پژوهشهای تربیتی بررسی می شود . روش: برای بررسی موضوع از روش استنتاجی استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان میدهد که با وجود تنوع روش شناسی ها در مطالعه ذهن (از قبیل تحلیل مفهومی، رویکرد محاسباتی، ماتریالیسم روش- شناختی و شبیه سازی)، تمایز دقیقی بین علم و فلسفه وجود ندارد. بنابراین، دست کم در دو بعد میتوان پیوند این دو حوزه را تصریح کرد: یکی مفروضات فلسفی حاکم بر روش های علمی و دیگری تجربی بودن فلسفه . نتیجه گیری: بدین تربیت نوآوری علوم شناختی در پژوهشهای تربیتی از جهت روششناسی این خواهد بود که مرز پژوهش فلسفی و علمی را در تربیت فروریخته و پژوهش فلسفی تربیت را در امتداد پژوهش در علم تربیت قرار میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
علوم شناختی، روش شناسی، ذهن، پژوهش تربیتی |
|
عنوان انگلیسی |
Research in Education: Science or Philosophy? Implications of Cognitive Science Methodology for Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: An accompaniment has been established between philosophy and science by cognitive science and obtained conceptually and empirically defensible theories of mind. Method: This article examines methodological changes that occurred in cognitive science and its implications in methods of research in education. Results: The results of this examination shows that although there are diverse methods in investigation of mind such as conceptual analysis, computational approach, methodological materialism, simulation and etc., there is no accurate distinction between philosophy and science. Hence, at least in two aspects, these fields could be tied each other: the first is that methods of science have philosophical assumptions and the other one is that philosophy should be based on empirical basis. Conclusion: Thus, innovation and implication of cognitive science for research in education will fall dawn the boundary among philosophical and scientific research and so philosophical research on education will be in the process of scientifically research in education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive Science, Methodology, Mind, Research In Education |
|
نویسندگان مقاله |
محمود تلخابی | Mahmoud Talkhabi Tehran University, Tehran, Iran. فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-52&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|