، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی نقش متغیرهای شناختی، ابعاد فراشناختی و هیجانات در رفتار سوءمصرف مواد
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش متغیرهای شناختی، ابعاد فراشناختی و هیجانات در رفتار سوءمصرف مواد مراجعان مراکز درمان سوءمصرف مواد (در شهر بندرعباس ) و مقایسه آن باگروه عادی است . روش: پژوهش حاضر یک طرح مورد–شاهدی است که در آن 100 نفر ازسوءمصرف کنندگان مو اد با 100 فرد عادی که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب ، و از نظر برخی متغیرهای جمعیت شناختی تقریباً همتا شده بودند، مقایسه شدند . داده ها به کمک پرسشنامه های اطلاعات زمینه ای، مصاحبه بالینی، پرسشنامه نگرشهای ناکارآمد پرسشنامه جمع آوری و سپس با بهره گیری از ،(DASS) فراشناخت و پرسشنامه اضطراب، افسردگی، استر س و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند . یافته ها: یافته ها t شاخصهای آمار توصیفی، آزمون نشان دادند که دو بعد فراشناخت (باورهای مربوط به اطمینان شناختی و کنترل ناپذیر بودن افکار ) با مصرف مواد رابطه معنا دار دارند. همچنین، سوءمصرف کنندگان مواد، اضطراب، افسردگی و استرس بیشتری را تجربه کرده و از نظر شناختی نیز درصد بیشتری از آنها (در مقایسه با گروه شاهد) نگرشهای ناکارآمد را نشان دادند . همچنین، همبستگی معنادار بین 4 بعد از ابعاد فراشناخت (اعتمادشناختی، خودآگاهی شناختی، باورهای مثبت و باورهای مربوط به کنترل ناپذیری افکار ) با پی آمدهای روان شناختی (استرس، اضطراب و افسردگی ) مشاهده شد . نتیجه گیری: از دیدگاه فراشناختی، سوءمصرف مواد یک روش مؤثر برای تعدیل سریع رویدادهای شناختی مانند احساسات، افکار یا خاطرات است . بنابر این، این احتمال وجود دارد که رابطه بین هیجان و سوءمصرف مواد به وسیله فراشناخت میانجی گری شود . این نتایج می تواند حاکی از نقش مهم نظریه فراشناخت در فهم و درمان سوءمصرف مواد باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراشناخت، هیجانات، نگرش های نا کارآمد، سوء مصرف مواد

عنوان انگلیسی The Role of Cognitive Variables, Metacognitive Dimensions and Emotions in Substance Abuse Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research was carried out to assess the role of cognitive variables, metacognitive dimensions and emotions in substance abuse behaviors among subjects referred to the addiction treatment center in the city of Bandar-Abbas, and to compare them with a normal group. Method: This is a case-control study in which 100 substance abusers and 100 normal individuals who were selected using convenience sampling, and matched by certain demographic factors, were compared with each other. Data were gathered using a demographic questionnaire, clinical interview, Metacognition (MCQ- 30), dysfunctional attitudes scale (DAS), and Depression Anxiety Stress Scale DASS. Data were analyzed via descriptive statistic method, T-Test, and Pearson correlation coefficient. Results: Results indicated that two dimensions of metacognition (negative beliefs about uncontrollability of thoughts and beliefs about cognitive confidence) were significantly associated with substance abuse. Also, substance abusers had experienced more anxiety, depression, and stress and a higher percentage of them in comparison with the normal group, showed dysfunctional attitudes from a cognitive perspective. Conclusion: From a metacognitive standpoint, substance abuse is an effective means of rapidly modifying cognitive events such as feelings, thought or memories. Therefore, it is likely that the relationship between emotion and substance abuse is mediated through metacognition. These results seem to suggest that the use of metacognitive theory could be helpful in the understanding and treatment of substance abuse.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Metacognition, Emotions, Dysfunctional Attitude, Substance Abuse

نویسندگان مقاله کبری حاجی علیزاده | Kobra Haji Alizadeh
Masters in Clinical Psychology, Hormozgan Universit of Medical Sciences, Bandar abbas, Iran.
سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.

عبدالمجید بحرینیان | Abdolmajid Bahreinian
Clinical Psychology, Associate Professor Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran.
دانشیارگروه روان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.

قاسم نظیری | Ghasem Naziri
Clinical Psychology, Assistant Professor Azad University, Fars Science and Technology Branch, Shiraz, Iran.
استادیار گروه روا نشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات فارس، شیراز، ایران.

مرتضی مدرس غروی | Morteza Modares Gharavi
Clinical Psychology, Assistant Professor Mashhad University of Medical Science, Mashhad, Irna.
استادیار گروه روان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-38&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات