|
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۴-۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
زبان پریشی، اختلالی شناختی: نگاهی تازه به حوزه ای بودن زبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی این فرضیه است که آیا حوزه توانایی های زبانی در ذهن مستقل و مجزا از سایر تواناییهای شناختی است و یا بین تواناییهای زبانی و تواناییهای شناختی غیرزبانی ارتباط وجود دارد . بدین منظور، ارتباط میان توانایی درک نحوی و توانایی پردا زش توالیهای شناختی در بیماران مبتلا به زبان پریشی بروکا اندازه گیری شد . روش: این پژوهش از نوع توصیفی– مقایسه ای بود . ده بیمار زبان پریش بروکا از مراکز گفتاردرمانی دولتی تهران به صورت هدفمند انتخاب شدند و دو آزمون درک نحوی کاپلان و پردازش توالی های شناخ تی للکوف در مورد آنها اجرا و نتایج دو آزمون مقایسه شد . یافته ها: نتایج نشان دادند که بین توانایی درک بعضی از ساخت های نحوی و توانایی پردازش توالی های شناختی این افراد ارتباط مستقیم وجود(ضریب همبستگی=0/50) . ناتوانی زبان پریشان بروکا در انتساب درست نقش های معنایی، به اختلال شناختی کلی تری مربوط می شود که ناشی از ضایعه ساخت های عصبی مشترک در پردازش درک زبانی و توالی شناختی است . نتیجه گیری: برخلاف نظریه حوزه ای بودن زبان، تواناییهای زبانی انسان را نمی توان به یک قوه مستقل در ذهن محدود کرد و باید پذیر فت که تواناییهای زبانی و مهارتهای شناختی غیرزبانی در تعامل با یکدیگرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حوزه ای بودن، توالی شناختی، زبان پریشی، درک نحوی |
|
عنوان انگلیسی |
Aphasia and Cognitive Disorders: A New View on the Modularity of Language |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The goal of the present study is to assess the question of whether linguistic capabilities in the mind, are independent and distinguishable from other cognitive capabilities, or are there relationships between linguistic capabilities and non-linguistic cognitive capabilities. Methods: To this end, we measured the relationship between the capability of syntactic comprehension and the capability of processing cognitive sequences in Broca aphasia patients. This was a comparative-descriptive study. Ten Broca aphasia patients were selected via goal-directed approach from public speech-therapy centers in the city of Tehran. Caplan et al.'s test for syntactic comprehension and Lelekov's process of cognitive sequences were administered to the subjects and the results of the two tests were compared. Results: Findings indicated a direct relationship between the comprehension of some syntactic structures and the ability of processing cognitive sequences (r=o.5). The inability of Broca patients to correctly affiliate semantic roles, is related to a more general cognitive disorder due to impairment in neural structures, common between the process of linguistic comprehension and cognitive sequences. Conclusion: contrary to the modularity theory of language, linguistic capabilities of humans could not be limited to an independent faculty in the mind; and it should be accepted that linguistic capabilities and non-linguistic cognitive capabilities interact with each other. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Modularity, Cognitive Sequencing, Aphasia, Syntactic Comprehendsion |
|
نویسندگان مقاله |
حیات عامری | Hayat Ameri Assistant Professor, Center for Research on Persian Language and Literature, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran. استادیار مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
ارسلان گلفام | Arsalan Golfam Assistant Professor, Department of Linguistics, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran. استادیار گروه زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-40&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|