، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۶

عنوان فارسی تأثیر محتوای عاطفی بر حافظه آشکار و نا آشکار به تفکیک جنسیت
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی اثر جنسیت و محتوای عاطفی بر عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار. روش: این پژوهش با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای در 90 دانشجوی فنی و مهندسی دوره کارشناسی دانشگاه علم و فرهنگ انجام شد. برای تکالیف حافظه نا آشکار، متونی با محتوای مثبت، منفی و خنثی به کار رفت. هنگامی که شرکت کنندگان متون را با صدای بلند و تا حد امکان با سرعت میخواندند (البته نه آنقدر سریع که چیزی نفهمند) مدت خواندن آنها اندازهگیری و در پایان آزمون حافظه ناآشکار، تکالیف آشکار، که شامل سؤالهای چند گزینهای (بازشناسی) و معطوف به متون بود، اجرا میشد. یافته ها: در هر دو حافظه (آشکار و ناآشکار)، بهترین عملکرد در گروه مردان به تکلیف مثبت مربوط میشد، اما به طور کلی، زنان در حافظه آشکار بهتر از مردان عمل میکردند. یافته دیگر، سرعت خواندن متون بود که گروه زنان در متون خنثی از همه گروهها عملکرد بهتری داشتند. نتیجه گیری: عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار در دو جنس، با توجه به تکلیف، با هم تفاوت داشت؛ بدین صورت که در هر دو حافظه، مردان در تکلیف مثبت و زنان در تکلیف منفی بهترین عملکرد را داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه آشکار، حافظه نا آشکار، تکلیف مثبت، تکلیف منفی، تکلیف خنثی، جنسیت

عنوان انگلیسی Effect of Affective Content and Gender Type on Explicit and Implicit Memory
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The goal of the present study was to investigate the effect of gender and emotional content on the function of explicit and implicit memory. Methods: This study was conducted on 90 undergraduate engineering students using random cluster sampling. Texts with positive, negative and neutral content were used as tasks of implicit memory. Participants were timed while reading passages aloud as quickly as possible, but not so quickly that they could not understand. The Explicit tasks were administered at the end of implicit memory testing, and consisted of multiple choice questions (recognition) regarding the passages. Results: In both explicit and implicit memories the highest performance in the male group was related to positive tasks. However, females performed generally better than males in explicit memory. An additional finding was related to the speed of reading, in which women performed better than all other groups in neutral texts. Conclusion: The functions of explicit and implicit memories in both genders were different with regard to the tasks. For both memories, men and women showed the highest performance in positive and negative tasks respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Gender, Explicit Memory, Implicit Memory, Positive Task, Negative Task, Neutral Task

نویسندگان مقاله پروانه نهروانیان | Parvaneh Nahravanian
Payame Noor University, Tehran, Iran.
روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

حسین زارع | Hosein Zare
Payame Noor University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

علیرضا مهدویان | Alireza Mahdavian
Science & Culture University, Tehran, Iran.
استادیار دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-41&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات