، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۴۷-۶۱

عنوان فارسی تأثیر استرس بر توجه بینایی متمرکز و انتخابی با نگاه به عامل شخصیتی دلپذیر بودن
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استرس بر توجه بینایی انتخابی و متمرکز با نگاه به عامل شخصیتی دلپذیربودن است. روش : بدین منظور از میان دانشجویان دانشگاه های شهر تهران، به صورت نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای و با رعایت متغیرهای کنترل غربال گری نوروسا یکالوژیک، 60 دانشجوی پسر انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 20 نفر ) قرار داده شدند . آزمودنی های گروه های آزمایش پس از انجام تکالیف استرس زای شناختی، تحت آزمایش توجه بینایی انتخابی و متمرکز قرار گرفتند . توجه بینایی انتخابی و متمرکز آزمودنی های گروه کنترل، بدون انجام این تکالیف سنجیده شد . شاخص های سنجش توجه بینایی آزمودنی ها، تعداد خطاهای شمارش و طبقه بندی بود . یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد که استرس به افزایش معنادار خطای شمارش و طبقه بندی منجر می شود (P<0/001)  و عامل شخصیتی دلپذیربودن نیز خطای شمارش (P<0/001) و طبقه بندی (P<0/001) آزمودنی ها را بیشتر افزایش می دهد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان دهنده این است که استرس، توجه بینایی انتخابی و متمرکز به محرک های خنثی را کاهش می دهد و عامل A نیز این اثر منفی را تشدید میکند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توجه بینایی انتخابی و متمرکز، استرس، شخصیت، مدل پنج عامل (FFM)، دلپذیر بودن

عنوان انگلیسی The Effect of Stress on Visual Selective and Focused Attention According to Agreeableness
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this research was to investigate the effect of stress on selective and focused attention according to the personality factor of agreeableness. Methods: The sample group consisted of 60 male university students who were selected via multi-session random sampling with respect to neuropsychological control variables. The subjects were divided into two experimental and one control groups (20 subjects each). After administering cognitive stressful tasks, the visual selective and focused attention of subjects in the experimental groups were assessed. The visual selective and focused attention of the subjects in the control group was assessed without administering the aforementioned tasks. Sum of errors in counting and classification errors designated the visual attention indexes. Results: Results indicated that stress leads to significant increase in counting and classification errors (p< 0.001). In addition, agreeableness further increased the counting error (p< 0.001) and classification error (p< 0.001). Conclusion: The findings of this study revealed that stress reduces the visual selective and focused attention on neutral stimuli and factor A intensifies this negative effect.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Visual Selective and Focused Attention, Stress, Personality, Five-Factor model (FFM), Agreeableness (A)

نویسندگان مقاله امیرمحمد شهسوارانی | Amir Mohammad Shahsavarani
Masters in Psychology Department, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
روانشناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

کاظم رسول زاده طباطبایی | Kazem Rasoolzade Tabatabaei
Head of Psychology Department, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

عباسعلی اللهیاری | Abbas Ali Allahyari
Assistant Professor, Psychology Department, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
استادیارگروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

حسن عشایری | Hassan Ashayeri
Neuropsychiatrist, Neuropychologist, Iran University of Medical Science, Tehran, Iran.
نوروسایکایاتریست و نوروسایکالوژیست، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

کلثوم ستاری | Kolsoom Sattari
Masters in Education Management
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-42&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات