، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی اثربخشی تکنیک‌های ذهن‌آگاهی انفصالی در درمان یک مورد اختلال وسواسی - اجباری
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، معرفی و بررسی اثربخشی تکنیک‌های ذهن‌آگاهی انفصالی در کاهش علایم وسواسی یک مورد خاص اختلال وسواسی - اجباری است. روش: در یک بررسی تک‌آزمودنی از نوع طرح A-B، اثر تکنیک‌های ذهن‌آگاهی انفصالی بر یک مورد اختلال وسواسی - اجباری بررسی شد. آزمودنی در مرحله A (خط پایه) و مرحله B (جلسه آخر درمان)، مقیاس وسواسی - اجباری ییل- براون، پرسشنامه کنترل فکر، پرسشنامه فراشناخت، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر را تکمیل کرد. در جلسه چهارم و سه ماه پس از پایان جلسات درمانی، یعنی در مرحله پی‌گیری نیز مقیاس ییل - براون و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس را تکمیل نمود. یافته‌ها: در مقیاس ییل- براون، نمره آزمودنی از 36 در مرحله خط پایه به 12 در جلسه هشتم و 10 در مرحله پی‌گیری تقلیل یافت. در مقیاس کنترل فکر، نمره آزمودنی در زیر‌مقیاس‌های تنبیه و نگرانی کاهش معنادار نشان داد. نتایج دیگر، شامل کاهش نمره در زیرمقیاس‌های پرسشنامه فراشناخت، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و افزایش نمره در مقیاس خودکارآمدی عمومی بود. نتیجه‌گیری:تکنیک­های ذهن‌آگاهی انفصالی در درمان اختلال وسواسی- اجباری مؤثرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن آگاهی انفصالی، فراشناخت، اختلال وسواسی - اجباری

عنوان انگلیسی Effectiveness of Detached Mindfulness Techniques in Treating a Case of Obsessive Compulsive Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The objective of this study was to introduce and explore the effectiveness of detached mindfulness techniques in the treatment of a particular case of obsessive compulsive disorder. Methods: In a single-subject experimental trial of A-B type, the detached mindfulness techniques were carried out on a subject with obsessive compulsive disorder. The subject was assessed at both stage A (base line) and stage B (last session) by Yale- Brown Obsessive Compulsive Scale (Y-BOCS), Thought Control Questionnaire (TCQ), Metacognitions Questionnaire (MCQ), Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) and General Self Efficacy Scale (GSES). In addition, the subject completed Y-BOCS and DASS-21 in the fourth session and after the end of treatment sessions, as well as the follow-up session. Results: The subject's Y-BOCS score decreased from 36 in stage A to 12 in the last stage, and 10 in the follow-up stage. There was a significant reduction of scores in the punishment and worry subscales of TCQ. Other findings include score reduction in subscales of MCQ, depression, anxiety and stress and score increase in GSES. Conclusion: The detached mindfulness techniques were effective in the treatment of obsessive compulsive disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Detached mindfulness, Metacognition, Obsessive Compulsive Disorder

نویسندگان مقاله عباس فیروزآبادی | Abbas Firouzabadi
Bejnord University, Bejnord ,Iran.
مربی گروه مشاوره دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.

حسین شاره | Hossein Shareh
Tehran Psychiatric Institute, Iran University of Medical Sciences، Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی روا نشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-12&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات