، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۸-۱۸

عنوان فارسی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه روان‌شناختی: مطالعه‌ای به روش دلفی
چکیده فارسی مقاله هدف: در میان صنایع مرتبط با وسایل سرگرم‌کننده، صنعت بازی‌های رایانه‌ای پرشتاب‌ترین روند رشد را داشته است. کودکان و نوجوانان زمان بسیاری را صرف این بازی‌ها می‌کنند و از آنها تأثیر می‌پذیرند. در ایران تاکنون نظامی برای رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای فراهم نشده است. هدف پژوهش حاضر طر احی نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است. روش: این مطالعه به روش دلفی انجام شد. بدین منظور با 17 نفر از روان‌پزشکان و روان‌شناسان برجسته، که در زمینه «رشد» و «کودک» کار کرده بودند، تماس برقرار شد که هشت نفرشان پذیرفتند در این پژوهش مشارکت کنند. نظرات این افراد با استفاده از یک پرسشنامه 187 گویه‌ای درباره محتوای بالقوه آسیب‌رسان بازی‌های رایانه‌ای (شامل خشونت، مسایل جنسی، قمار، مشروبات الکلی یا مواد مخدر، تبعیض، ناسزا و ارزش‌ها) جمع‌آوری شد. متخصصان می‌بایست در مواجهه با هر گویه، با انتخاب یکی از گزینه‌های 3، 7، 12، 15، 18 و 25 سال، سن مناسب برای هر محتوا یا ممنوع بودن برای همه سنین را مشخص می‌کردند. سپس میانگین گزینه‌های منتخب متخصصان، همراه با نظر پرسشگر به وی برگشت داده و از وی خواسته می‌شد تا با در نظر گرفتن نمرات مجدداً نظر بدهد. یافته‌ها: میانگین نمرات در مرحله دوم تغییر نکرد، ولی انحراف معیار آن کاهش یافت که به معنی همگراتر شدن نظرات است. نتیجه‌گیری: مطالعه نشان می‌دهد که در زمینه‌هایی مانند مسایل جنسی، قمار، مشروبات الکلی یا مواد مخدر، و خشونت اختلاف نظر متخصصان بسیار کمتر و در نتیجه با اطمینان بیشتری می‌تواند استفاده از آن را توصیه نمود؛ اما اختلاف نظر متخصصان در زمینه تبعیض، ناسزا و ارزش‌ها زیاد است که این خود انجام پژوهش‌های کمی و کیفی بیشتری را ضروری می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازیهای رایانه‌ای، رده‌بندی سنی، روانشناسی، روش دلفی

عنوان انگلیسی Age Rating of Computer Games From a Psychological Perspective: A Delfi Study
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The computer game industry has the highest growth rate in entertainment industries. Children and adolescents spend a lot of time playing these games and are influenced by them. However, no system has yet been developed for rating these games in Iran. Therefore, the aim of the present study was to design an age-based rating of computer games considering Iranian and Islamic culture.  Method: The study was performed using Delphi method. We contacted 17 distinguished psychiatrists and psychologists in the field of child development; and 8 of them accepted to participate in the study. They completed a 187 item questionnaire on the content of computer games and appropriate ages for those contents, which were gathered and analyzed in two stages.  Results: In the second stage, the ratings became more congruent. The ratings of the second stage were added up and a final rating was considered for each of the items, which are presented in a table in the article.  Conclusion: There was much less disagreement among specialists in subjects related to sex, gambling, alcoholic beverages and substance use, and violence. These are the fields which have been more extensively studied; therefore, their corresponding guidelines could be recommended with higher certainty. However, specialists had more disagreement in items related to discrimination, insulting, and values; and more quantitative and qualitative studies are necessary to further investigate these issues.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Computer Games, Age Rating, Psychology, Delphi Method

نویسندگان مقاله امین اسداله پور | Amin Asadollahpoor
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

وحید شریعت | Vahid Shariat
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

نرگس علیرضایی | Narges Alirezaie
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی، انستیتو روا نپزشکی تهران، تهران، ایران.

زیبا بشردانش | Ziba Bashar Danesh
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی، انستیتو روا نپزشکی تهران، تهران، ایران.

بهروز بیرشک | Behrooz Birashk
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

مهدی تهرانی دوست | Mehdi Tehranidoost
Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

بهروز جلیلی | Behrooz Jalili
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

الهه حجازی | Elahe Hejazi
Tehran University, Tehran, Iran.
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

میترا حکیم شوشتری | Mitra Hakim Shooshtari
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

الهام شیرازی | Elham Shirazi
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

حسن عشایری | Hasan Ashayeri
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استاد دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

محمدولی مجد تیموری | Mohammad Vali Majd Teymouri
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

محمدرضا مجد رضایی | Mohammad Reza Majd Rezaie
Entertainment Software Association, Tehran, Iran
بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تهران، ایران

کارن زینلی | Karen Zenali
Entertainment Software Association, Tehran, Iran
بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تهران، ایران

سعید کریمی‌فر | Saied Karimifar
Entertainment Software Association, Tehran, Iran
بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-13&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات